Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Jukolatest

Kategori: Träning

Jag är lugn i orienteringen. Jag tänker efter före. Jag reder ut misstagen metodiskt. Jag är i orienteringsform!

Den här tjejveckan är tillfällig. Jag börjar bli redo för stordåd!

Gårdagen var elefantkropp men med klart huvud! En godkänd insats.

Blandade känslor

Kategori: Träning

Igår var det ilska, besvikelse, uppgivenhet och en total trötthet på allt med träning. Idag är det lite mer nyanserat. Idag är det ett stilla konstaterande att jag är inte bra på asfaltslöpning. Jag har inget vägvinnande löpsteg och jag får inget gratis. jag kan inte jämföra mig med andra utan måste jämföra mig med mig själv. Och 21:08 vore ju en kanontid om det inte vore så att banan var lite kort.....den är enligt Garmin 4,67 km.  Vilket ger en tid på över 22 på 5 km.

Förhållanderna var sådär. Laddade som en tok med 40 minuters uppvärmning. Kom tillbaka till starten med 10 minuter kvar och fick då veta att starten var uppskjuten med 20 minuter. Vad gör man nu? La mig på en filt i 10 minuter och slappade innan det blev en andra uppvärmning. Det var lite blåsigt och banan var betydligt mer kuperad än jag minns den. I början kändes det lätt. Passerade första nedförskilometern på 4:10. Kontrollerat. När det vände upp kände jag direkt mina stockben. Pigg kropp men värkande ben. Sen blev det som vanligt en kamp. Jag känner att löpsteget försvinner, jag känner att jag kränger men när jag blir trött kan jag inte göra något åt det. Det kanske kommer men än är jag inte där.

Idag fick jag konstaterat att det är den dagen i månaden och kanske påverkar det lite då jag alltid bruka känna mig klumpig i kroppen då men sanningen är nog att jag fortfarande har en del att jobba på. Jag tror att jag kan lite bättre men samtidigt har jag inte bevisat det än, bara haft vissa löppass med en helt annan känsla.

Det är bara att kämpa på, fortsätta jobba och tänka positivt men det var ingen boost för självförtroendet direkt. Ikväll väntar uttagningslopp till Jukola och nu skall jag mota bort negativa tankar, glömma mina stockben och tänka orientering. 


Grattis han där hemma.

Kategori: Träning

Han har kvitterat till 3-1.

Men jag tror att jag tog ledningen i söndags med mitt stabila lopp. 3 tillfällen i veckan att rycka....4-1 skulle sätta rejäl press på han där hemma.

En gång är ingen gång??

Kategori: Träning

OK. Jag hann inte träna igår. Det är faktiskt ingen dålig ursäkt, jag hann inte. Kom hem från möte på jobbet (ingen möjlighet att smita ifrån för träning även om jag hoppades...) 17:30. Packade bilen full med mat och åkte till klubbstugan för att producera 40 portioner pastagratäng. 21:15 lämnade jag klubbstugan helt färdig efter att ha slavat i köket och tanken som funnits om att spriga hem var inte ens lite nära att bli verklighet. That´s it.

Idag är jag nervös. Idag ska jag springa blodomloppet. 5 km på en knixig, aningen kuperad bana i slottskogen. Målsättningen är att springa under 22 minuter. Drömmen är att vara nere på 21. Springer jag under 21 minuter så kommer jag att le resten av veckan! Varje sekund.

Inspiration!

Kategori: Träning

Det har varit en otroligt inspirerande helg! Av 4 tävlingar har 3 gått utmärkt. Kroppen har svarat bra på ansträngning. Jag har känt mig rapp i steget även om det fortfarande saknar lite till toppfarten.

Det har varit 6 pass där jag har lärt mig otroligt mycket. Och jag har haft två privatlektioner med PT. En i orienteringsteknik.Många bra tankeställare och tips som jag tog med mig, tillämpade och kände att det här är bra. Inga stora förändringar men små korrigeringar som kan betyda mycket i slutändan. Och framförallt en inspirationskälla till utveckling. Jag har några saker att aktivt jobba med och jag fick en påminnelse om att aktivt arbeta med sista säkra. Något jag tillämpade på lördagen och söndagen och den lilla, lilla tankeförändningen gjorde mig tryggare i min attack in mot skärmen. Självförtroendet har blivit bättre. Jag kan ju det här!

Andra lektionen var löpskolning. Roligt, roligt, nu har jag massor med nya övningar och återigen några små tips att jobba vidare med. Det är skönt att ha några hållpunkter att fokusera på under löppassen. Det här kan bli hur bra som helst. Hela helgen har varit en energiinjektion! Jag känner att jag är på rätt väg. Det har varit lite slingring väg under våren men nu lossnar det. Nu är inspirationen tokhög igen. Varje träningspass känns roligt och viktigt igen.

Helgens positiva energi och kraft skall jag ta med mig in i veckan som har 3 viktiga pass. På onsdag springer jag blodomloppet, på torsdag och på lördag är det Jukolatest. Det här kan bli hur bra som helst!

Uppladdning pågår

Kategori: Träning

Jag väljer att se de här 5 dagarna som återhämtning och uppladdning. Benet kom ivägen för planen och 2 pass har fått byta skeppnad. Söndagens distans i skog och dagens Ol-intervaller har blivit till två mescykelpass. Det gör mig egentligen irriterad och får mig att känna mig otränad. MEN. Nu blev det här ett ypperligt andningshål. Jag har levt på kredit. Jag har lånat energi från kroppen sista tiden som jag inte riktigt hunnit betala tillbaka. Så nu laddar jag om. Njuter av hela 5 dagar utan tuff träning. Låter småskavanker läka ut och låter benen återfå normal status.

Det gör också att jag kan åka på träningsläger med fulltankad kropp. Att jag kan få ut mesta möjliga av 4 dagar i fin terräng. Benet känns bra idag. Inte helt bra men absolut ingen smärta och bara lite, pyttelite stelhet. Så jag hade nog "tur" som ändå bromsade i söndags och jag är stolt över mitt beslut att inte springa idag. Det viktigaste är kontinuitet. I det långa loppet, inte denna veckan.

Så nu återstår 44 h till nästa pass. Tills dess kommer jag att vara fulltankad igen. Både fysiskt och mentalt!






Så dumt.

Kategori: Träning

I fredags drog det lite i baksida lår när jag sprang. Lite sådär obehaglig dragning, ingen smärta alls. Mest en stilla protest från benen. Och om jag skall vara ärlig så har ju benen (framförallt vänster) protesterat lite hela veckan. Inte mycket men de har berättat att de kanske tycker att jag skulle göra något annat än att springa.

På kvällen stelnade jag till lite och på lördag morgon var det en lite stel känsla. Jag tänkte tanken att jag kanske inte borde springa långpass men då jag hade bokat in passet med en vän som numera bor i Skottland och som var på besök i Göteborg kunde jag ju inte gärna stå över. Dum som man är så tänkte jag att jag får väl vända... Det vet man ju hur det blir. Det blev 90 minuter underbar löpning i sommarvärme och med fantastiskt sällskap. Ett njutarpass och låret höll sig lugnt. När jag var varm. Såklart. Efteråt stelnade det lite till och jag blev så arg på mig själv! Arg för att jag lyssnar på kroppen men ändå gör tvärtom. Nu tror jag inte att det är någon fara. Söndagens löppass byttes mot kortare pass på  motionscykel och idag är det bättre men fortfarande stelt.

Så nu är planen vilodag (som planerat), imorgon OL-intervaller men bara om all stelhet är borta, annars wetwest eller cykel, onsdag vila (som planerat). På onsdag åker vi på tävling/träningsläger i 4 dagar. Och jag ska få äran att träna tilsammans med självaste PT. Så det är verkligen inte läge att vara småskadad. Träningslägret blir:

Torsdag EM: Långdistans tävling
Fredag FM: Tekniktränig EM: Sprint tävling
Lördag FM: Medeldistans tävling  EM: Banintervaller
Söndag FM: Teknikträning

Igår provade jag bodybalance också. OK pass men om jag ska utvärdera det krävs nog ett helt eget inlägg, får återkomma till det!

En i taget

Kategori: Träning

Idag sprang jag en intervall i taget. (Och ja, han där hemma har redan tillrättavisat mig och jag vet att man inte kan springa två intervaller samtidigt men jag tror ni fattar ändå.) Jag tänkte hela tiden att efter nästa får jag bryta om jag vill. Bara en till så är jag duktig. Det blev alla.

10 uppvärmning, 15 löpskolning, mellanjogg.

5*400 meter (rekord 1:27)
1:34   medel 132, max 149 (90%)
1:36 medel 134, max 150 '(91%)
1:29   medel 137, max 154 (93%)
1:32   medel 139, max 155 (94%)
1:29   medel 138, max 155 (94%)

5*200 meter (Rekord 38)
40  medel 125, max 149 (90%)
41  medel 131, max 151 (92%)
41  medel 128, max 151 (92%)
40 medel 126, max 151 (92%)
41 medel 125, max 150 (91%)

Inte riktigt enligt plan, det skulle gå fortare och fortare. Jag har svårt för det här med farthållning. Jag öppnar alltid för fort men om jag öppnar två-tre sekunder långsammare på första tvåhundringen blir sluttiden 2-3 sekunder sämre.

Känsla: Aj,aj,aj mina ben....men bra genomfört. Det finns lite krut i benen ändå. Det är OK tider med tanke på blåst och känsl

Näradödenupplevelse

Kategori: Träning

huva! Är loj på slutet. Närmar mig en brantkant. Hasar mig ner, det är kanske 5 höjdmeter kvar när jag sätter fötterna på en gräsavsats, som ger vika.... Tumlar runt (med huvudet uppåt) och kämpar med balansen för att inte få huvudet först. Som tur var var det en gräs/mossbrant men när jag typ 2 sekunder senare når fast mark igen är jag rejält skärrad. Haltar iväg och  tittar på kartan som är röd av blod. Upptäcker att lillfingret (tufft) blöder och värker. Tar mig imål (bara 1 kontroll kvar) och efteråt är jag lite skakis. Det är lätt hänt.

Skadorna blev minimala. Ett lilleskuttpålåster har löst lillfingret oh utöver det har jag lite skrapsår och blåmärken.

Roligare att minnas är den otroligt bra kartkänslan. Nu gick jag inte alls för fullt utan höll mig på moderat tempo men den fina känslan var ändå skön att få med sig.

Löpmässigt är jag trött. Benen värker, det går inte att springa fort. Det ska bli otroligt intressant att springa banintervaller idag. Det ska bli roligt att se om jag kan springa fort igen. Nu har jag inga allergiproblem utan är bara väldans benseg. Om inte benen kan trumma upp tempot idag får jag nog överväga extra vilodagar. Det har varit väl många pass med slutkörda ben för att det skall kännas riktigt bra. Det är helt OK att känna sig trött i benen men jag tycker att sista tidens träning varit relativt lugn och att piggheten borde ha hittat tillbaka. Nu när jag sitter still känner jag av tröttheten i benen. Det känns lite som efter ett tufft benstyrkepass. Åh vad svårt det är det här med gränsen mellan att träna ner sig oh inte träna ner sig för mycket!

Vilse runt en sjö, del 2.

Kategori: Träning

Fakta: Jag har ingen som helst känsla för riktningar. Jag har noll och inget lokalsinne. Jag är förvirrad. Ge mig en karta och jag hittar överallt. Utan karta=totalt kaos.

Morgonen skulle bli en lugn fin löpning runt långvattnet. Lungt blev det och fint också men bitvis lyckades jag komma helt vilse. Det är inte så himla enkelt att följa en sjökant som man kan tro. Lite småstressigt ett tag när jag inte var riktigt säker på att jag sprang åt rätt håll men jag hittade tillbaka till sjön och landande hemma 07:00 efter 62 minuters löpning. En snabb dusch och frukost och så till jobbet.

Det är grymt bra att vara morgonpigg. Det är skönt att ha gjort dagens träning innan klockan 07:00. Ikväll ska jag vakta kontroller på sprintcupen.

Gårdagens Ol-intervaller på brunbild gick OK.  Lite trötta ben efter helgen men med fokus på behärskad löpning och bra orientering så blev det ett bra pass och totalt 75 minuters löpning. 10 intervaller avklarades och av 20 besökta kontroller spikade jag 16. OK facit med tanke på att brunbild ibland kan vara svårt. Dessutom var misstagen små. Så orienteringsmässigt bra betyg. Men dessa ben... Jag längtar efter snabba rappa ben igen!




Härmed presenteras stolt...

Kategori: Träning

...resultaten från omgång 3 i spikfrekvenstävlingen. Oh yes. Förnedring. 3-0. Han där hemma kan börja laga mat och välja viner. Man ska ju ha målbilder. Jag ser mig själv liggandes i soffan efter en total lyxkväll. Mätt och nöjd.

Jag hoppas turen håller i sig. Jag har vunnit samtliga 3 omgångar med minsta möjliga marginal. Den här gången var jag säker på förlust då han där hemma orienterande strålande i Örebro och tog en klar ledning. Men så höll inte nerverna och med ett kalkonlopp från han där hemma i sista tävlingen så susade jag om!

Omgång 4 startar på torsdag. Heja, heja mig!

Soffpotatis

Kategori: Träning

30 minuters coreträning- sen var jag soffpotatis. God mat, ett glas vin och resten av kvällen i soffan. Nu har jag laddat batterierna till kvällens träning. Brunbildsintervaller- är det ens möjligt? Ska bli intressant.

Delarna, inte helheten!

Kategori: Träning

Ok. Nu ska vi plocka gobitarna ur tårtan. Jag kan springa fort igen! Sträcktiderna visar helt annan potential än vad våren tidigare visat. Speciellt under söndagen vaknade kroppen till liv och det fanns krut i de gamla benen. Efter 5 minuters löpning låg jag fyra. Vad som hände sen är en helt annan historia men ...... Jag vet vad jag gör fel. Jag jobbar med det. Ältar det, men väljer att försöka fokusera på det bra. Söndagen var bland det svåraste jag har sprungit och att det då blir misstag får jag ta.

Lördagen var orienteringstekniskt ganska bra men det kändes som om kroppen inte fattade att den kunde springa fort. Som att den behövde ett pass att vänja sig.

Det bästa är att nu har jag arbetsro att träna vidare nu vet jag vad vårens problem beror på. Nu ska jag trycka på med träning i 10 dagar innan nästa tävlingsomgång. Nu väntar ett block med mängdträning. Men först en lugn dag med bara core. Idag behöver benen vila.

Ett steg i rätt riktning

Kategori: Träning

Först efter målgång var jag nöjd över att kroppen kändes helt OK. Inga problem med andning eller m,atthet. Trötta ben men en OK löpkänsla. Men nu några timmar senare är jag riktigt besviken. Jag borde ha kunnat krama ur mer ur kroppen. Jag borde ha varit lite mer offensiv. Visst är jag trött men efter 9,3 km skall det kännas mer än såhär.

Imorgon skall jag fortsätta orientera bra men kämpa bättre!

Det regnar

Kategori: Träning

och jag laddar. Nu ska det bli åka av.

Viktigaste ursäkten

Kategori: Träning

Glömde den. I tisdags kände jag av höften. Efter gårdagens pass gjorde det lite ont. Idag känns bara lite stelt, men dumt att springa.

Undra om det var cyklingen jag fick ont av???

Långt pass

Kategori: Träning

Inte i tid, men mentalt. Uppvärmning- inget att prata om. Sen 17 minuters löpskolning. Den tog lite tid, men det tar alltid längre tid när man är två. Veckans skvaller skall ju avhandlas under vilan. OK , ingen riktigt taggad känsla men bra genomfört. Sen intervallblocket- lätt i början sen tokigt jobbigt. All teknik försvann och de sista 6 intervallerna var bara pannben och taggtråd. Tyvär var löpkänslan slugga, inte lätt och snabbt. När sista intervallen var klar var jag tokigt trött och kollade in tiden och såg att det bara var 9 minuter kvar till min start så stressa, stressa, hämta kompass och pinne. Andas och så ladda om.

Sprintcup. Fokus på karta. Det gick bra. Inga misstag men trötta ben. Det finns liksom inget krut i dem. Men och det här känns bra att skriva, den totala orkeslösheten och tunga andningen kändes inget av. Idag var det mest en känsla av trötttränad kropp.

Jag är sliten. Det är svårt det här med att genomföra alla planerade pass men samtidigt känna efter. Jag har haft ångest hela veckan men nu har jag bestämt mig. Och ni som känner mig vet att det här är väldigt olikt mig men idag ska jag skolka, av många anledningar.


Jag känner mig sliten. När PT och jag talades vid i söndags sa jag att jag kände mig ganska pigg. Jag hade fel. Jag är ganska trött. Jag tror att Hellweek och de tre tuffa tävlingarna i helgen sitter i än.

Det är de sista tävlingarna i vår i helgen. Jag har inte haft en enda tävling i vår med normal kropp. Nu finns chansen så jag tar den och ger mig en extra dags återhämtning.

Efter helgen börjar en ny träningsperiod. Jag känner att jag behöver ladda för den. Det ska bli roligt att träna igen och köra tuffa veckor utan att behöva tänka på tävlingar.

Ikväll ska vi bjuda vår schweisiska granne på avskedsmiddag då hon flyttar hem igen. Det blir stressigt att hinna med långpass också.

Jag har tränat 18 pass sista 17 dagarna.(12 löppass, 3 cykel, 3 core varav 4 var tävlingar, 2  Intervaller+sprintcuppass och 6 var vanliga intervaller eller tempo).

Så idag består träningen av morgonyoga som jag klarat av (Skönt och lite bättre flyt idag) samt core och LÅNG stretch och kanske en vattenmassage?

Ladda, ladda. ladda inför helgen.

Snickerslöpning

Kategori: Träning

Det tog 20 minuter, sen kunde jag inte tänka på något annat än en snickers. Det blev en total låsning och jag hade nog betalat 200 kr för en snickers. I bilen hem efter middag i stugan hade snickersfixeringen släppt men godissuget var ohållbart. Bilen fick helt enkelt stanna för inköp av plockgodis.

Men det var jag värd. Gårdagen blev 25 minuter coreträning och 75 minuter stiglöpning. Känsla? Ja utöver snickersfixeringen som stal min uppmärksamhet så var det ovanligt lätt att andas. Något tunga ben och lite kallt.

Ikväll består träningen av 6 delar

Uppvärmning

löpskolning

Intervaller (6*30-60+6*20-40+6*10-20) Jobbigare än det låter. Jag lovar!
Mellanjogg
Sprintcup
Nerjogg

Ska bli kul. Nu kan man nog andas.

Träningsglädje!

Kategori: Träning

Ibland tappar man bort sig. Ibland glömmer man varför man tränar. Ibland är träning inte enbart rolig. Ibland känns det  motigt.

Igår sken solen. Igår visade sig svensk vår från sin bästa sida. Igår var jag stolt över svenk natur. Igår guidade jag en schweisisk vän runt Sisjön och Oxsjön på cykel. Och påmindes om att det är väldigt vackert i Sverige. Det är så lätt att bli hemmablind. Men det är svårt att förstå hur någon från shweiz kan förundras över svenska cykelmöjligheter när man bor mitt i cykelmeckaalpernas land.

Det blev 95 minuters lugn cykel. Lite längre än planerat men det gör ingenting för igår gav träningen mer energi än den tog. Ikväll laddas batterierna med 80 minuters stiglöpning i svenska vårskogar.

PER ASPERA AD ASTRA

Ingen skillnad

Kategori: Träning

Samma status som hela våren. Jag springer ganska fort. Jag orienterar ganska bra, bitvis strålande. Men det blir inga fullträffar. Det är frusterande men bara att vänta ut. Jag fick ändå med mig många positiva bitar från helgen. Jag fick också med mig några påminnelser om vad jag måste jobba med rent orienteringstekniskt. Löpningen kan jag bara vänta på... 

Det är en tävlingshelg kvar i vår. Till helgen väntar elitserien i Gävle. Det ska bli roligt och tänk om löpningen lossnar! Nu väntar ju regn och kallare väder=HURRA!

Jukola har blivit en parantes. Det är inget mål längre. Med den status jag har just nu blir Jukola en positiv överraskning om jag lyckas kvala in bland de som får springa. Det skall springas om det först men jag har mycket att bevisa för att få en av de åtråvärda platserna. Därför har jag flyttat fokus, jag vill inte lägga negativ energi på en eventuell petning. Nu ser jag fram mot elitserien och sedan en längre träningsperiod igen!

Veckan som kommer byter fokus och handlas om mängdblock. 3 långpass, 1 intervallpass + löpskolning, 2 tävlingar och coreträning. Jag kommer att sakna blodsmaken lite grann men långa lugna pass i svenska vårskogar är inte så illa det heller!