Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Bitter erfarenhet

Kategori: Träning

Igår fick jag utan omsvep klart för mig att jag inte på något sätt är tillräckligt vältränad för att vara oberörd dagen efter en tuff träning/tävling. Vaderna är helt mörbultade, och benen stumnar vid minsta tanke på uppförsbackar. Detta fick mig att inse klurigheten i att dubbeltävla. Bara att inse att fokus får ligga på lördagens tävling och på söndagen skall jag bara ut och njuta av att vara tillbaka som tränande.
Det fick mig ocskå att fundera på hur jag skall träna framöver? Just nu sträcker sig min målbild fram till Smålandskaveln som är höstens stora mål. Men jag inser att jag inte kommer att kunna träna mig i form tills dess utan att det mera handlar om att hitta balans mellan att träna och fortfarande orka med tävlingarna.
Så idag är det torsdag. Jag skall tävla lördag-söndag. Min planering innebar lätt träning igår (30 minuter jogg med löparvagnen- check) och något mer högintensiv träning idag. Mer tveksamt. Bara att inse att jag inte kommer att orka det.
Imorse var jag dock duktig och stod ombytt utanför gymmet 06:53 för att gå på core. Som förmodligen inte blev av? eftersom gymmets dörrar hade gått i baklås, jag orkade i alla fall inte vänta ut någon som eventuellt skulle komma och öppna dörren så just nu ligger jag ett corepass minus.

Lika men annorlunda

Kategori: Träning

Resan tillbaka till ruta ett har varit slingrig och krånglig men nu, efter 9 månader är jag tillbaka. Glädjen med träningen har kommit tillbaka och kroppen vill vara med och leka. Visst är det annorlunda att träna med ytterligare en i familjen att ta hänsyn till och som dessutom inte klarar sig själv så bra men ändå är allt sig likt. Samma träningspass, samma känslor, samma smärta, samma glädje. Och tiden hittar jag - utan problem. Vi är två i familjen som vill träna lika mycket och därför är det inga problem att prioritera träningen framför annat.
På tävlingarna får det pusslas efter bästa förmåga men med snälla klubbkamrater och föräldrar lyckas vi ändå kunna tävla en hel del. I helgen lämnar vi bort lillkillen till barnvakt och skall springa två tävlingar. Glädje! Säsongen är snart slut för de flesta men det känns som min bara har börjat. Otroligt laddad för 25-manna och Smålandskaveln!!!
Ikväll tar jag löparvagnen och startar i mixklass på tjejträningen. Lätt pass som återhämtning efter gårdagens urladdning på 25-mannaträningen.