Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

upp och sen platt fall.

Kategori: Allmänt

Kvalet till medel-Sm var absolut ett av årets bästa lopp. Bommade ingen kontroll men drog lite snett på en och lite avvaktande inledning. MEN jag är jättenöjd. Sen räckte det  inte till final den här gången heller. Hade lite otur med kvalheaten då min tid hade stått sig betydligt bättre i två andra heat. Det känns i alla fall kul att prestera så bra när det gäller.

Såg därför fram mot stafetten men det blev platt fall. Litade allt för mycket på klungan. Kom till fel gaffel och tappade massor av tid. Tråkigt.

Nu drar det ihop sig till Lidingö också. Dagarna går fort och snart är det dags! Hoppas på 2:45.

Kan bara gå bättre!

Kategori: Allmänt

Efter förra helgens missär så kan det i alla fall bara gå bättre! Jag börjar bli laddad och positivt nog så känner jag mig redan lite nervös! Det ska bli roligt . Håll alla  tummar ni har.

Totalt ofokuserad och stirrig

Kategori: Allmänt

Trodde jag hade kommit ifrån de där flopploppen. På SM kom det ett. Jag hade aldrig riktigt koll på läget och fokus låg helt fel. Tänkte mest kämpa och springa fort och aldrig orientera. Bittert men ett viktigt uppvaknande.

Det började bra till ettan. Ganska lätt kontroll men jag hade koll. Till tvån fastnade jag lite i grönt men kämpade på. typ 200 meter innan kontrollen har jag koll på läget. Ser ett grönområde högre up i backen och tänker att där uppe borde jag ju vara. Jag ska ju bara runda det gröna. Springer upp och bommar typ 5 minuter. Omjag bara hade tänkt eller åtminstonde tittat på kartan hade jag insett att jag inte skulle upp alls. PINSAMT. Försökte ändå kämpa på sen. Det är ju ändå bara SM en gång om året. Så kommer då nästa tokbom. Gjorde något jag aldrig brukar göra. drog helt snett upp från en sjökant upp på fel höjd. Bommade 10 minuter. Okoncentreerad.

Inte mycket bra att ta med sig men jag får nog ladda och koncentrera mig lite mer tills på fredag. Var inte speciellt nervös alls inför starten. Ska försöka bli det tills helgen... Lite mer laddad bör jag nog vara.

Sen kan jag konstatera att jag förmodligen inte hade klarat final ändå.... De springer ruggigt fort.

Söndagens straffträning blev 20 km snabbdistans inför Lidingö. Kändes ganska bra. Var trött men inte slut vid målgång. En mil till ska man nog klara.

Det blir tufft men inspirerande

Kategori: Allmänt

Imorgon avgörs kvalet till SM. Min målsättning är att göra årets bästa lopp imorgon och förhoppningsvis kan det räcka till final. Jag har kapaciteten att gå till final men har inte råd att göra misstag. Ett koncentrat lopp där jag vågar trycka på i löpningen. Det kommer att bli relativt enkel orientering med vissa luriga kontroller i detaljerade områden eller i områden med mera växtlighet. Fysiskt kommer det att bli tufft. En del gräs och mossar kommer att sänka löphastigheten.

Jag går ut tidigt imorgon. hade ju hoppats på 10:02 men går ut 9:36 istället. Visst låter det som en vinnarstarttid? Ett träningspass kvar. Hade tänkt springa några korta intervaller på lunchen. Men regnet vräker ner så jag avvaktar lite. Egentligen ska jag bara röra på benen....Hm, när jag tänker på det kan jag ju ta löpbandet. Jag gör det! Hej då, måste snabba mig dit!

Besviken efter löptävlingen

Kategori: Allmänt

Jag sprang Lindholmsloppet i tisdags och hade höga förväntningar på mig själv. Målsättningen var att snitta 4:30. De kändes inte alls omöjligt utan snarare väldigt realistiskt och jag trodde nog att jag skulle kunna ligga lite under den tiden. Det började väldigt bra och jag passerade första kilometerna  på 4:10, andra på ca 4:20 (första var något kortare kanske för starten var lite längre fram än mållinjen) Kände mig pigg i kroppen. Varje varv skulle vara 2,5 km. Men när jag passerade målområdet på 2:57 på sista 500 m förstod jag att det var längre än så. Andra varvet började jag må lite illa och det kändes som jag hade frossa. Trodde ett tag att jag skulle behöva stanna och må dåligt... Farten sjönk och det kändes som jag vinglade fram. Kilometertiderna blev nästan 5 min/km. Sista varvet var bland det värsta jag har gjort.  Kändes som jag hade väggat totalt och sprungit i flera timmar innan. Stapplade imål på 37 minuter. Fruktansvärt missnöjd. Målsättningen var 32:30. (Nu var ju i och för sig banan något längre än 7,5, förmodligen drygt åtta.)

Kändes då konstigt att gå på prisutdelning, få blommar och pokal och fotograferas av pressen....Jag blev 3:a.

Varför blev det då så fel? Jag kanske öppnade för hårt men det kändes som jag höll igen lite och tänkte på farten. Efter min första snabba kilometer lungnade jag ner tempot lite.

Kanske berodde det på en tuff tävlingshelg, lite benstyrka på måndagen och ett lätt spinningpass på morgonen? Men benen kändes ändå rätt fräscha. Det var mer kroppen som tog slut.

Det kanske är för tufft att köra spinning, jobba en hel dag och stressa till start? Ätit ordentligt?

Jag tror i alla fall att jag kan springa betydligt fortare.

Mindre än två dygn till SM. Nu är det vila som gäller. Hoppas på att få starta 10:02. Har haft den starttiden de två senaste tävlingaran och tredje gången gillt......

Frustration!

Kategori: Allmänt

Lördagens lopp var så där tråkigt stabilt igen. Inga stora misstag men många retliga små. Jag kan ju så mycket bättre men det positiva är att det går åt rätt håll. Fick med mig många positiva tankar till söndagens lopp.

På söndagen kändes benen inledningsvis pigga, kanske lite för pigga. Bommade både 1:an och 2:an. Sen tuggade jag på ganska bra men några dåliga vägval tilsammans med en kropp som helt tog slut på grund av energibrist förstörde totalbilden. Positivt är att orienteringen fungerar bra. Negativt är att jag inte ser vägval.

Riktigt sur är jag på arrangörer som inte kan följa tävlingsregler och servera sportdryck! Jag är rätt känslig för det där.

Får smälta helgens lopp och plocka med mig det positiva till SM. Det finns en hel del!

Började dåligt, slutade bra!

Kategori: Allmänt

Ja, vet inte hur många dåliga saker som kan hända på kort tid men såhär började mitt lopp.....

Starten gick och jag låg med bra ner mot ettan. Hoppade ner mellan branterna och fram och .... ingen lapp? Är jag fel? Snurra runt och såg de andra gafflingarna försvinna. Fler anslöt till min gaffel och efter en viss förvirring hittade någon en trasig solblekt lapp. Tråkig inledning och en bit efter redan här. Tuggade på bra och kämpade för att få kontakt med damtäten. Tog 2:an och hade kommit in i flytet igen.....då fastnade jag med benet mellan två stenar och svor högt. Blev sittande en stund i tron om att benent minst var av. Men döm av min förvåning när jag upptäckte att det verkar vara i en del. Linkar några steg och inser att jag snart kan springa igen. Lätt förvirrad (av smärta) råkar jag hamna i ett kärr och efter ytterligare tidstapp kommer jag in i flytet igen och just som det känns bra och jag skmtar någon löpare framför mig så händer nästa grej. Hör höga rop av smärta och då jag inte får svar vänder jag tillbaka igen för att kolla läget. Allt var OK och nu är det dags att för tredje gången komma igång igen. Lite väl ivrig drar jag snett och får rätta upp. Känner att jag är på väg att ge upp nu. Tar 3 :an och 4:an. Ser att om jag hoppar 2 kontroller och genar så kommer jag in på banan igen. Med lite tur kan jag komma ifatt täten igen. Glider ner mot
7:an och där kommer de!

Härifrån ändrar mitt lopp karraktär. Springer med Louise och Pippa hela vägen in. De har samma gaffel medan jag är själv på min. Lyckas ta mina kontroller utan att gå med dem. BRA! Hamnar lite efter vid tredje sista p.g.a. längre gaffel men kämpar mig ifatt. Är mycket nöjd med avslutningen. Bra orienterat och hyfsad fart. Skönt att vända den dåliga inledningen till något bra.

Idag har jag ont i skenbebet och det är lite svullet. En vacker dag kommer man att knäcka det rätt av.

Ömma ben

Kategori: Allmänt

Idag har jag en otrolig träningsverk! Måste komma från bestyrkan i måndags. Hoppas den försvinner till imorgon. Vi ska provlöpa JVM-banorna stafett och min tanke är att genomföra ett snabbt stabilt lopp. Förmodligen som någon form av OL-intervall. Beror på om det är planerad masstart eller inte. Är det så blir det ett tempopass.

Igår valde jag att hoppa klubbträningen och åka ner till gymmet. Värmde upp och "joggade" ner på cykel för att undvika belasta foten så mycket. Körde trappintervaller. 3-2-1-1-2-3-3-2-1 med 1 min vila. Har aldrig tänkt på hur bra det är att genomföra dessa på band. Körde 13 km/h (3 min), 14( 2 min) , 15( 1 min), 16( 1 min) 15 (2 min) 14 (3 min) 14, 15, 16. Trodde faktiskt jag skulle åka av bandet sista minuten när jag låg och pressade i 3:45 tempo. Men bra var det! Kul att springa fort!

Step!

Kategori: Allmänt

Det  var nog 5 år sen jag var på ett steppass, men igår var det dags och det var JÄTTEROLIGT! Lite ovan var man men det var ett ganska enkelt pass så jag lyckades ändå utan att helt göra bort mig. Det blir nog fler pass framöver.

Inledde dock träningsdagen med benstyrka och en timme coreboll.

Idag är jag äckligt diciplinerad och åker ner till gymmet för cykelintervaller eftersom jag känner av lite i min onda fot. Missar roliga OL-intervaller!

Vill inte råka ut för samma missöden som sist, inte lyssna på kroppen och sen missa SM.

Sådär mittimellan

Kategori: Allmänt

Inget topplopp. Inget katastroflopp. Återigen en sådär lagom insats. Är lite trött på lagoma insatser. Sprang bra i början men när jag efter ca halva banan sprang ut ur en ögla så mötte jag tre lag som var på väg in. Blev lite stressad av detta och mycket riktigt kom sedan bommarna. Har inte sett några sträcktider men jag bommade nog närmare 5 minuter.... Det positiva var väl att jag höll min placering.

En av målsättningarna med helgens lopp var att våga springa fort på de längre sträckorna. Detta gjorde jag inte riktigt så som jag önskade och vet inte riktigt hur jag skall komma åt detta problem. Jag driver inte riktigt på i steget utan hamnar i ett bekvämlighetstempo. Har också svårt att hitta de fina stråken utan tenderar att fastna i massa grönt och skit.

Ja, två lopp kvar att öva på innan SM, som är det stora målet. Men det vore onekligen roligt att få till ett topplopp även på klassiska DM. Löpformen är på G. Lite seg i helgen efetr två dagars vila men till nästa helg kommer det att bli bättre. Lite mindre träning och mycket vila,

Har varit otroligt trött i helgen och sovit sjukt mycket!