Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Jag vill också ha hus!

Kategori: Allmänt

Var och hälsade på en kompis igår som har köpt hus och fått barn. Det verkar väldans mysigt att ha ett hus. Det är inte utan att man blir lite avundsjuk när man ser alla rum och framförallt all förvaring. Tänk att inte behöva ha skidor i sovrummet och cyklar i hallen...

Det är tillbaka till vanligt Göteborgsväder idag igen. Regnet vräker ner och det är 7 plusgrader. Vår förhoppning om en skidhelg i Småland känns ganska långt bort just nu men det ska j bli kallt imorgon igen så man får väl hoppas. Man kan helt enkelt inte bo i södra Sverige längre!

Får väl hålla ut ett tag till. På lunchen skall jag styrketräna och ikväll har vi tjejträning. Det blir säkert trevligt.

Fortfarande lite sliten

Kategori: Allmänt

Körde spinningen som vanligt i morse men det är all träning som blir idag. Ska ta det lugnt och passa på att fika lite.... Gott. Kroppen känns helt OK men jag kände när jag drog på idag att jag tränade en hel del förra veckan och kan unna mig en soffkväll till. Imorgon blir det tjejträning och styrka. Den är himla lurig att hinna med den där styrkan. Det är ju allid det första passet som ryker.

Annars är jag mest glad för att en vän som varit skadad i evigheter nu har börjat springa. Man gnälller lite att det är jobbigt ibland men det är ju ändå det roligaste som finns! Hoppas framgångarna fortsätter så vi kan springa ihop snart igen!

Härliga skidpass!

Kategori: Allmänt

Ganska många minusgrader men oftast fint soligt väder. Vi hade oftast kring 10 minusgrader. Spåren var fina men i Sälen finns det inte så mycket längdskidspår och framförallt var det irriterande att det inte fanns anslutningsspår från stugan utan att vi var tvugna att åka bil till spåren.

Men, det var riktigt riktigt roligt att få vinter och att kunna åka flera timmar om dagen. Förra veckan landade på cirka 12 h träning. Det mesta skidor. Det är skönt att glida omkring på skidor och det är inte speciellt svårt att samla mil. Man blir inte lika sliten av skidor som löpning.

Jag körde två hårda pass. Skateintervaller (!) på fredagseftermiddagen och på lördagsmorgonen var jag konstigt nog otroligt pigg och körde på riktigt hårt. (Vilket straffade sig på eftermiddagens pass då jag var helt slut...)

Idag blir det välförtjänt vila men jag känner mig ganska fräsch ändå.

Sega ben

Kategori: Allmänt

Hade inte riktigt återhämtat mig efter tisdagens pass för gårdagens backtempo blev grymt slitigt.
Joggade ner till Utby och började med en dryg kilometer platt löpning för att sedan springa upp till Kortedala. Cirka 15 minuter lätt uppför. Bra pass men jag var nog lite för sliten i kroppen för att det skulle kunna gå fort. Jobbade med att hålla löpsteget och försöka springa med frånskjut och inte sjunka igenom i steget. Lyckades OK. Är också nöjd med att jag kunde växla tempo beroende på lutning.

Om någon undrar är det nästan exakt 1000 dubbelsteg mellan Kvibergrondellen och rondellen i norra Kortedala. Sysslar ofta med såna sjuka saker när jag sprnger tempo/intervaller. Gillar att ha något att fokusera på som är rytmiskt. Sen roar jag mig med att gissa hur många steg det är. Gissade faktiskt på 1000 steg när jag startade. Stiligt! Är dock inte helt säker på att jag räknat rätt, det brukar bli lite virrigt ibland och jag tappar räkningen.......Och ja, det är helt normalt att räkna steg, eller?

Frågan är hur många stavtag det blir i Sälen. Utlyser en tävling här. Gissa och vinn ett okänt pris...

Godkänt!

Kategori: Allmänt

Måndag blev en skön vilodag. Igår blev det som vanligt spinning på morgonen innan det var dags för intervaller. Jag skulle ha sprungit 3*2,5 km men snön gjorde det halt och eftersom jag inte kan springa i Sarva så fick det bli 3 st 2 kilometersintervaller på grusåttan. Bra med tanke på min målsättning.

Det var lite slirigt även på åttan men helt OK eftersom den är lite grusad. Årsbästa med 48 sekunder och under nästa månads målsättning.... Men OK jag vilade ju tre gånger. Får ändå vara nöjd eftersom förhållandena inte var de aldra bästa. Måste dock jobba med att hålla farten i uppförsbackarna, där tappar jag mycket tid. En dag kvar till Sälen och skidåkning. Kul!!

Snöig helg!

Kategori: Allmänt

Lördagens orientering i snöyra var jag tvungen att avbryta. Längst bort på banan (såklart var annars) märker jag att skon känns konstig på väg ner för en slänt. Tittade efter och noterade att sulan i princip var helt borta. Dåliga skitskor. Blev att leta upp närmsta väg och springa hem utan sula......

På söndagen vräkte det ner snö och jag skulle köra backe. Provade att springa med Sarva men jag fick ont i fötterna med en gång så det blev halkiga gympaskor. Sprang lång flack backe (4 minuter). 4 ggr.  Passerade stackarna som stod och väntade på den försenade bussen 3 ggr upp och ner. De tyckte nog jag var konstig..... Det gick i alla fall ganska bra. Kunde hålla ett hyfsat tempo och tryckte på hela vägen. Avslutade med 15 st 15 sekunders backryck. De kändes väldigt bra. Hade oväntat bra fart förutom i de två sista, eller ja, farten sjönk inte så mycket men det var slitiga ryck och löptekniken var nog ganska illa. På eftermiddagen cyklade jag bort lite mjölksyra och körde core.

Ska bli kul med skidor denna veckan. Åker till Sälen på torsdag:-)

6 sekunder.....

Kategori: Allmänt

Missade januari månads målsättning på grussexan med 6 sekunder idag. Har satt upp målsättningar för januari, februari och mars för att förhoppningsvis ha blivit betydligt snabbare på väg/stig tills säsongen dras igång.

Vad ska jag skylla på då? Benstyrketräningen igår? Eller kanske det faktum att jag sprang på lunchen och inte riktigt hann värma upp ordentligt?

Nåja, det var ju nära i alla fall och januari är ju inte slut än! Får se om jag hinner göra ett nytt försök innan månadens slut. Annars får jag väl anse mig vara tillräckligt nära för att kunna gå vidare med planen.

Ikväll blir det att leda spinning. Blev inkallad som vikarie. Kul.

Behöver nog stretcha lite också. Det är skönt att springa på lunchen men det blir lite si och så med stretch och uppvärmning.


Det verkar gå troll i tisdagsträningen

Kategori: Allmänt

Piggare än förra tisdagen och jag var laddad för intervaller. Hade lite ont i magen hela eftermiddagen men ingen fara.....trodde jag. Lyckades genomföra 5 st innan jag var tvungen att besöka skogen och sedan 1,5 till innan jag fick allt för ont i magen och fick ge upp. Tråkigt. Kände mig ganska pigg och hade hoppats att hänga med bra där framme. De första 5 var jag med ganska bra, speciellt med tanke på morgonträningen. Ja,ja nästa tisdag får vi hoppas att det fungerar bättre!

Idag blir det core och cykel. Imorgon hoppas jag kunna sätta personligt rekord på grussexan. Det blir i alla fall tempo på något sätt.

Nästan fullsatt!

Kategori: Allmänt

Har kört spinning idag på morgonen och det var nästan fullsatt. Roligt med 25 "pigga" deltagare. Det är betydligt enklare att tagga till om man kör för full klass! Det kommer väl att straffa sig ikväll. Det är mycket svårare att hålla igen när man har många deltagare och jag körde kanske lite väl hårt bitvis..... Blir tungt med 10 st 3-minutare!

Igår blev det ett ganska lungt vattenlöpningspass. Längesen man var i vatten, ganska skönt men väldigt långtråkigt, det går ju inte att komma ifrån. Kvällen tillbringades i soffan framför idrottsgalan. Som vanligt fick "fel" personer pris men så är det ju alltid.

Rolig helgträning.

Kategori: Allmänt

Ovant att cykla och blött var det, men det var roligt att komma ut i den fina terrängen i Månsarp. Det är som gjort för att cykla där, fina stigar utan rötter. Totalt blev det 1.45.

Söndagens övning var en bana med gemensam start och målgång på tabergs topp. Jonas hade hela tiden lång gaffel. Tyvär såg vi aldrig varandra. Jag var hela tiden före i skogen, hade nog lite för kort bana i förhållande till Jonas. Det blåste en hel del och när man kom ut på hyggerna så märkte man av stormen. Det haglade lite också... Inte så mysigt. Men det blev ett riktigt bra pass där jag orienterade bra större delen av loppet. Några mindre misstag. Känner mig lite ringrostig då jag har orienterat väldigt lite i vinter.

Totalt blev det 2 h. Minns inte sist jag sprang så länge så jag var rejält trött hela eftermiddagen.

Hemresan blev "intressant". Det gick inte att gena på småvägarna ut till Göteborgsvägen eftersom det rasat träd så vi fick köra motorvägen runt Jönköping. Blåsigt värre, kändes bra att ha vindfång på taket i form av två cyklar....

Idag blir det lunchstyrketräning och Valhalla efter jobbet.

igång igen

Kategori: Allmänt

Oj, vad tungt det var. Ingen fart där inte. Sprang en "sprintbana" på Lundenkartan. Tror den var cirka 5 km. Landande på 45 minuter. Kroppen svarade inte alls på att springa fort så det blev moderat tempo. Men nu är jag igång igen i alla fall. Blir bra inför helgen. Hoppas kunna träna på bra.

Åker hem till Månsarp idag. Jag har lite för ont i foten för att kunna springa så många pass på en helg som det blir på et träningsläger så det är bättre att åka hem och cykla.

Hängigt

Kategori: Allmänt

Att vara hängig är bland det värsta som finns. Ungefär samma status idag. Trött i kroppen och aningen aningen jättelite snorig. Men det blir ingen träning idag heller. Skall försöka undvika riktig sjukdom den här gången. skall ner och bränna pengar på stan istället.

Hoppas att bli frisk tills i helgen då vi skall hem till Månsarp och träna hårt. Roligt med några fina cykel och löppass.

Hängig?

Kategori: Allmänt

Spinningen på morgonen var inget problem men på kvällens intervallpass kändes kropen kass och det blev inga intervaller. Idag är jag lite tjock i halsen men känner mig i övrigt ganska bra. Lite trött kanske men frågan är väl vad det beror på?

Har nu hamnat i det här jobbiga läget, träna eller inte träna? Inte sjuk men inte frisk?? Får väl avvakta tills eftermiddagen innan jag bestämmer mig. Om det blir träning så ska jag ner på gymmet för alternativ träning. Elipsmaskin eller spinning är det som bjuds idag. Rejäl styrketräning också, som vanligt blev det lite dåligt av den varan under ledigheten.

Lång och skön ledighet!

Kategori: Allmänt

Har nu kommit tillbaka till verkliga livet och börjat jobba igen. Lite trött eftersom man är ovan men på det stora hela är man väl ganska utvilad.

Träningen har inte blivit exakt som jag hade tänkt eftersom det inte har varit några bra skidförhållande men jag har lyckats genomföra några riktigt bra löppass under ledigheten så jag hopas att det har gett resultat ändå.

Har kört mitt första morgonpass spinning idag. Det gick bra. Får se hur jobbigt det kommer att bli att körda hårda intervaller ikväll bara!