Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Älska backe

Kategori: Träning

Det blev ändrade planer och jag valde direkt att köra backe nu när jag skulle köra själv. Har varit grymt sugen på det ett tag. Valde backen hemma längs med motorvägen. (inte så illa som det låter.) Bestämde mig för minst 5 max 7 då jag trodde backen skulle ta 3 minuter. Först intervallen landade på 3.30 då jag lade till lite flack löpning för att lära mig växla tempo. Och så började det. I motvind och regn betade jag av backe efter backe. Lurade mig själv genom att lägga fokus på olika delar av backen på varje intervall. Typ springa snyggt i branta delen. Trycka på i det flacka partiet och på slutet försökte jag sätta ihop helheten. Vet inte om det var en bidragande orsak men jag pressade ner tiden 13 sekunder och varje intervall gick snabbare än den innan. 6 st blev det och jag var ganska nöjd att komma in i värmen igen. Ett bra genomfört pass med väl disponering av ork. Tyvärr är jag idag lite tjock i halsen, och jag som är ansvarig för klubbträningen ikväll. Illa.

Stugloppet

Kategori: Träning

Stugloppet förtjänar sitt eget inlägg. Första mastodontpasset på 1,5 år. Visst har jag fått in några långpass men inget i ösregn, annalkande storm, stigar som mer liknar bäckar och inget med så trevligt sällskap. Han där hemma släppte av oss i Jonsered med uppgiften att följa bohusleden tillbaka till klubbstugan. Vi var ett 20-tal som lämnade parkeringen och antog utmaningen, och som jag gillar den. Det är något visst med 2h-pass. Det är så skönt att i lugnt tempo flyta fram i skogen och inte bry sig om fart eller tid. Och tid tog det. 17 km på 2 h.... Idag är det min tisdag och det väntar 5-minutersintervaller med klubben på grus8:an. Passet i sig självt är inte så mycket att heja för men sällskapet gör det ändå till veckans guldpass. Så är det.

Logistik

Kategori: Träning

Förutsättningar: cykeln på jobbet och han där hemma lämnar av Lilleman med bil på gymmet efter min träning för att hinna till sin.

Lösning: buss till jobbet,(trötta ben efter stugloppet), han där hemma kommer med bil till jobbet och hämtar böcker modell jättetunga som jag behöver imorgon, springer med trötta ben och dator till träningen. Efter träningen möter han där hemma och Lilleman mig och lämnar över bilen. Vi åker hem. Han där hemma åker vidare till träning.

Cykeln är kvar på jobbet. Logistikproblem till på onsdag.

Helgen bestod av shopping, god mat, champagne, ostron och 2 h långpass. Fint.

Två pass om dagen!

Kategori: Träning

För att få ihop vardagen får man pussla lite. Idag sprang jag till jobbet, för att kunna springa hem. Så man kan säga att jag tränade för att kunna träna. Nåväl morgonens 20 minuter skall bli till dryga timman på vägen hem. I regn och rusk. Huva! Ni får fortsätta vänta på analysen av testloppet. Överföringen strejkade igår är jag ville analysera så det får bli helgnöje helt enkelt. Förutom tokshopping. Tjejhelg väntar med bästa vännerna. Myskväll hemma hos mig ikväll, heldag på stan på lördag, kväll på stan och så 16 km stuglopp på söndag fm. Låter som en mycket bra helg.

Uppdrag utfört

Kategori: Träning

Lunchträning. Testlopp. Massor av tankar. Massor av förväntningar. Massor av borden. Jag värmde upp rejält. Snackade upp mig mentalt. Öppnade snuskigt sakta. Blev ändå trött av 800 meter. Ingen lysande inledning. 600 meter och jag försökte vara mer offensiv, gick snabbare. Hurra, eller nåt. 400 och bra tryck halvvägs sen kämpa,kämpa, kämpa. Prydligt årsbästa. 200 och jobbar bra genom kurvan men har inget tryck på raksträckan. Sjukt trött. Magen protesterar. LÅNG nerjogg. Jobbigt. Tillbaka på jobbet. Ikväll skall jag analysera tider och pulser.

testdags

Kategori: Träning

Jaha. Då är det dags att få svart på vitt hur bra form jag är i. Imorgon väntar bantest. Normalt springer jag 1000-800-600-400-200 meter. Nu tycker PT att jag skall mjukstarta så det blir bara 800-600-400-200. Men det räcker nog. Blir intressant att springa på en riktig bana och intressant att se om Ullevis träningsbana är något lång? Bara att ladda på med en vilohemmakväll. Två dagars vila brukar vara bra för min formkurva. Hoppas på det den här gången också.

GMOK- en bra klubb

Kategori: Träning

Igår skulle jag inte träna utan vila. Ändå var jag upp i stugan hela kvällen. Tog en promenad och hejade på klubbkompisar som sprang intervaller. Hängde i köket och kvalitetssäkrade kvällens mat. Hängde i omklädningsrummet när de andra kom tillbaka. Ett ganska bra betyg för klubbkänslan va? Och dessutom en av Sveriges vassaste klubbar! http://www.orientering.se/Nyheter/AnnaForsbergochJudithWydertillGoteborgMajorna/

Vila önskas

Kategori: Träning

När jag la mig på golvet i hallen igår efter träningen var det en skön känsla i kroppen. Känslan av att ha krämat ur de sista unsen vilja och kraft och känslan av att ha vilodag framför sig. Började med en jogg till gymmet, rev av ett coreboll pass med månadsutmaningen 10 minuter planka. Roligt att se alla klara av en sådan utmaning, bara man ger dem rätt förutsättningar. Vi delade upp de 10 minuterna under hela passet och stod som längst 90 sekunder i ett sträck. Och alla klarade av det, på sitt sätt. Ganska sömnig, sliten i magen och lite hungrig så var det dags för 8*3 minuter. Idag med fokus på under tröskel hela passet och att orka alla 8 lika bra. Öppnade lugnt och hade sedan kontroll passet igenom. Verkligen inget pass att minnas men jag gjorde jobbet med en sliten och trött kropp. Jag är nöjd! Så hamnade jag på golvet i hallen. Trött och hungrig. Och skulle äta makaronipudding. Trodde jag. Han där hemma får full pott. En snabb titt in i köket och krafterna kom tillbaka. Ceasarsallad är bland det bästa jag vet. Och den skall vara hemlagad. Idag tokvila!

Dåtid och framtid

Kategori: Träning

Dåtid: Igår var det momentbana, en svår sådan. Jag tog till vara på tillfället, koncentrerade mig och genomförde jobbet enligt plan. Lugnt och fint utan att stressa. Men jag får väl erkänna att under brunbildskorridoren var jag ganska borta och hade nog aldrig hittat rätt utan lite hjälp från andra deltagare. Men, många hade problem och jag känner ändå att jag genomförde passet på ett mycket bra sätt. Framtid: Jag har 3 starta-upp-vinterträningen-veckor. Jag är inne i den sista nu. Denna vecka skall jag starta upp mitt löptest på bana igen. Det gör mig nervös, spänd och förväntansfull. Banpassen är det som har gått sämst sista tiden, samtidigt har jag en liten förhoppning om att banan jag springer på (Ullevis uppvärmningsbana) är lite lång. Både jag och han där hemma får 410-420 meter på 400-ingarna och 210 meter på 200-ingarna med GPS:en. Så- på torsdag är det jag som tar bilen till Vallhamra för en riktig bana. Sista tiden har varit lite tuff med mycket träningsvärk och sega ben. För att råda bot på detta har jag en plan. Idag- coreboll och 8*3 minuter tröskel. Tisdag, onsdag- VILA! Torsdag test (fina formen, mumma!) Fredag - distans ca 60 minuter, lördag vila. Söndag. Stuglopp 25 km..... En fin avslutning på del 1 innan jag går in i nästa treveckorsperiod.

Dessert

Kategori: Träning

Huvudrätt

Kategori: Träning

Förrätt

Kategori: Träning

Tumme ner

Kategori: Träning

OK. Jag har haft en positiv känsla i kroppen sista tiden. Som om att jag är på väg tillbaka till mitt tränande liv. Jag skall koma ihåg den, jag skall bara få ner det här träningspasset. Banintervaller. Sugen på att hitta känslan. Joggar dit och kör löpskolning. Känns sådär men tänker att vilodagen borde ha gett piggare ben. Bestämmer mig för 5*400 meter. Han där hemma och lillkillen har anslutit för ett gemensamt pass. Lillkillen tittar storögt när vi kör löpskolning. Dags för 5*400 meter. Vilket är kul i 200 meter. Tänker att det kommer att lossna, första är alltid jobbig. 102 sekunder. Oj, nåja, det finns potential för negativ split. dryga minuten vila och så på det igen. Stumnar vid 200 meter men kämpar. 102 sekunder. Suck. Vill bryta. Nytt försök och kämpar vilt 100 sekunder. Fjärde och sliter från steg 1, springer med syra i öronen och försöker öka, 102. Vill inte mer. Orkar inte mer. Startar femte och det är ingen bra känsla, det gör ont. Vid 250 meter dör kroppen, tyvärr även huvudet och slokörad kan jag bara konstatera att jag vek ner mig och får gå med svansen mellan benen till min publik och erkänna nederlaget. Tittar på han där hemma när han river av 200-ingar. Sen börjar en tung jogg hem. Benen värker och jag vill verkligen bara hem. Tur att kvällen bara blev bättre sen. Tröstpalt till middag. Fint. Sådär ja. Ny dag. Nya möjligheter.

Små steg framåt

Kategori: Träning

Känslan kommer krypande. Jag börjar känna mig som tränad igen. Jag gör stabila bra pass även när jag känner mig sliten och trött. Igår var en sådan dag när huvudet inte var med och kroppen inte så pigg. Ändå lyckades jag springa ett bra pass med godkänd fart passet igenom. Fartmässigt finns det fortfarande en hel del att utveckla men det känns skönt att jag kan springa 35 minuter i tröskelfart och göra sista intervallen kontrollerad. På något sätt har jag också lyckats med bedriften att göra negativa splits. Väldigt ovant för mig och det känns alltid konstigt på första intervallen när jag liksom inte blir trött. Fast tröttheten kommer ifatt. Sista intervallen var slitig och jag fick kämpa med steget och trycket. Idag längtar jag hem till soffan och en lugn vilodag. Idag skall jag ladda batterierna inför morgondagens banpass. Totalt 2 km på bana. Funderar på 5*400 meter, eller kanske 10*200, men tror mer på 5*400.

Nya trösklar

Kategori: Träning

Idag är det min tisdag och det är dags att springa klubbintervallet igen. Sida vid sida skall vi pressa varandra till stordåd. Underbara härliga tisdagsträning.

Igår blev en väldans massa transportöpning. Tur att de där hemma mötte mig vid jobbet och tog hand om dator och papper. Lyxigt som jag tackar för.

Tuffa puckar

Kategori: Träning

Jag sprang till jobbet i morse och skall springa hem via gymmet. Insåg just att jag skall hålla två föreläsningar imorgon och behöver springa hem med dator och och några hundra papper med åhörarkopior. Kommer bli STARK. Helgen bjöd på blä vad gäller träning. Lördagen var träningsvärk och tuvmossar. Inget bra fokus och en helt meningslös tur i skogen. Slöseri med tid. Har jag inte tid med. Gjort fel- gör inte om. Söndagen var roligare. Jag följde med på zoo-orienterigen och gjorde en stabil tröskelinsats i öppen 7. Lite omotiverad men jag tillät mig vara det och såg det som ett kul träningspass. Avslutade med en tur i parken och kollade in djur. Nerjoggen tog jag 5 h senare, strax innan duschen......

Nära döden

Kategori: Träning

Är det något jag har glömt sista året så är det hur jobbigt det faktiskt är att springa intervaller. Att man får ont i magen när man andas in kall luft, att man kan mår illa av hårt underlag, att mjölksyra är sur. Igår höll jag på att lägga av efter 2 intervaller. 3*400 + 4*200. Löjligt lite kan tyckas men det skulle visa sig vara lagom. Värmde upp, körde kantig löpskolning och fokuserade på att hushålla med krafter. Inte gå ut för hårt utan orka alla intervaller och orka hela intervallen i samma fart. Tagga till, starta klockan, rusa iväg, inse det, lugna ner sig, tycka att jag joggar, hinna bli trött efter halva, jobba med steget, trycka på upploppet. LÅNGT över rekordtider, som väntat. (13 sekunder över rekordet.) Andra. Nytt fokus, öppna lite långsammare men håller farten bättre och exakt samma tid. Tredje. Hinner tänka negativ split. Glider till sista kurvan, trycker till lite extra och 2 sekunder bättre. Kort vila gör det jobbigt, känner att pulsen stiger och att den inte går ner till starten på nästa. 200-hundringar nu. 4 st. Vågar inte trycka men löper ut, tänker teknik. 7 sekunder över pers. Fortfarande kontrollerat. Samma tid. Våga våga. Satsar lite mer i kurvan och kapar 3 sekunder. Oroar mig för att jag inte skall orka sista, känner mig trött redan vid start men fokuserar på teknik och kämpar på upploppet, för första gången idag med syra. Får belöning. Samma tid och betyg VG. Mission completed. På vägen hem grämer jag mig över att jag inte sprang bussgatan hem. Bussen hade känts som lagom nerjogg.

Trösklar

Kategori: Träning

5 st skulle jag över, bara att bita i. Målsättningen var ökande fart och ransonering av kraft. Första blev platt och sedan uppför på slutet, kontrollerad och seg. Ingen löpkänsla alls. Andra blev mycket uppför och med det sjönk såklart farten och kanske lite känsla också. Långsammare fart men kanske lite bättre känsla. Tredje blev lite nedför och sedan platt. Markant ökning av farten och kroppen kändes lite piggare.Fick hålla tillbaka lite grann för att inte förivra mig. Fjärde och nu började tröttheten komma men jag bet ifrån, sprang avslappnat och höjde farten. Sista och nu var det dags för examen. Hade jag gjort min läxa och sparat på krafterna. Skulle jag orka med ytterligare en fartökning utan att pressa mig över tröskeln? Jodå, jag hade sekunderna på rätt sida och kunde jogga ner med VG i betyg. Idag är jag mogen igen och vilar inför banpremiären imorgon. En ny och större utmaning väntar med att fortsätta hushålla med krafter och presentera varvtider med negativ trend. (SÅ sugen på att träna idag men jag ska försöka hålla mig hemma men hör hur huvudet resonerar med kroppen om en kompromiss och 20 minuters jogg. kanske lite styrka. Måste det vara så roligt att träna.)

Den fantastiska klockan

Kategori: Träning

Jag måste tipsa om en fantastiskt klocka. Köp en garmin 305:a. I morse talade jag om för klockan att jag skulle springa 5-minutare och nu är den nyladdad och programmerad för rätt intervaller. Fantastiskt!

Nyårsdagen

Kategori: Träning

Idag börjar det, det nya året. Mogen som jag är har jag valt bort att springa till och från gymmet eftersom jag varit lite hängig i helgen. Uppstarten får helt enkelt bli coreboll.

Förfallet innan nystarten.

Kategori: Träning

Helgen inleddes sådär med magåkomma och osäker start. Igår var jag dock tillräckligt frisk för ett lite lugnare pass och det blev start på rodhennatt. Det var roligt i år med mycket orientering och jag hade bra koll och spikade det mesta.

Dock kan jag konstatera att helgen (och för all del sista månaden) har gått i förfallets tecken med aningen mycket socker och skräpmat. Tur att säsongen 2012 inleds imorgon. Efter ett långt samtal med PT är jag nu redo. Grundträning! De kommande veckorna kommer att ha liknande utseende och jag har 3 nyckelpass per vecka som skall prioriteras. I övrigt får jag fylla på med lugnare pass men minst en vilodag. Passen får jag fördela ut efter vad som passar just den veckan.
Tröskelintervaller
Banintervaller + löpskolning
Långpass
Helst 2 corepass (varav coreboll ett)
Ett pass per vecka skall innehålla ryck

Var tredje vecka skall jag plocka fram bantestet igen. (1000m-800-600-400-200)

Kommer bli kul, som vanligt.

Rhodennatt. Gimo. Efterfest. Säsongen är slut.

Kategori: Träning

Så kan det bli

Kategori: Träning

Gårdagen skulle bestå av lyxträning tillsammans med han där hemma. Barnvakt fixad. Jaktstart planerad, men först 10 1-minutare. Sprang 6 medan jag försökte klura ut hur jag kunde bli så här ur form så fort. Till slut bröt jag. Svaret har kommit smygande med illamående och öm mage. Som tur är inget mer. Nu är frågan om jag hinner bli ok till Rhodennatt imorgon.

För övrigt har jag haft ett grymt inspirerande samtal med PT. Nästa vecka är första veckan i mitt nya liv.

Så kan det gå

Kategori: Träning

Mina första tisdagsintervaller med klubben på 1,5 år och så blir man frånsprungen på första intervallen och får springa själv sen. Beror kanske inte bara på dålig form då mina vanliga kombatanter av olika anledningar inte tränade igår. Men formen var allt annnat än lysande. VÄLDIGT trötta ben gjorde att jag ändå är imponerad av hur jag lyckades genomföra passet. Med pigga ben och huvud hade jag säkert kunnat bråka mig med långt bak i klungan.
Nåväl. Det blev ett godkänt pass, men bara 6 intervaller. Snart, snart, snart skall jag vara tillbaka i bra form. Just nu känns det som om kapaciteten börjar vara tillbaka men återhämtningen efter de tuffa passen är lite längre än normalt.

Lärdom

Kategori: Träning

Om man tar en lur i soffan och sedan yrvaket packar väskan och joggar iväg till gymmet så kommer det att kännas skit. Kroppen var inte vaken, knoppen var inte vaken. Så kan det gå när man måste ta lurar och har tider att passa.