Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

LÅNGT KM

Kategori: Träning

  • Anmälde mig till Alehofs Lång-KM för ett tag sedan. Tänkte att det blir nog kul. 
  • Efter 40 minuters bussning blev det 35 kalla minutrar att stå och vänta på att starten skulle gå. 16 km orientering i hemlängtansform. Efter att kylan verkligen har trängt in överallt går äntligen starten och trögstartad som jag är har jag problem att följa klungan i början. Det går fort. Biter ihop och grisar mig med och kan slappna av lite när vi äntligen viker in i skogen. Till tvån tar jag ett eget vägval lite mer runt höjderna på ängarna. Får nog passera 10 taggtrådar och när jag viker in på stigarna igen ansluter jag till de som tagit stigvägvalet rakt på. Hittar en tjej som springer lika fort och vi tar sällskap till trean som innebär väglöpning. Pratar bort lite tid och passerar vätskan och fyller på med banan, russin och saft. 1 h avklarat och ungefär halvvägs. Nu lämnar vi stig/vägsystemet och ger oss in i skogen. Jag finner mig till rätta och tycker att det är behagligt att springa. Känner att jag är stark i skogen men svag på väg. (inte så otippat)
  • När vi kommer ut på en ny väg och har 2 km väglöpning till vätskan dör jag en aning och tappar fart och sällskap. Biter i så gott det går och längtar till russinen. Tar en snabb drickapaus och kör rakt på till nästa och lyckas faktiskt komma ifatt igen. De flesta tar vänster. Jag bestämmer mig (konstigt nog) för långt runt höger på vägar. Tänker att jag är så trött att i skogen skulle jag bara bli ståendes. Pinnar på i slow motion och börja drömma om smågodis. Ragglar runt sista biten och landar i mål på 2 h och 15 minuter. Har springit 18,8 km. Exakt samma som finalloppet men 30 minuter långsammare. 
  • Stressar in i duschen och äter lite snabb soppa, 2 mackor och eventuellt en chokladboll. 
  • Åker till genomgång av styrketräning med GMOK och Harri Viinamäki. Intressant!
  • Goffar i mig middag på Max
  • Fikar och träffar bebis
  • landar hemma som ett vrak sent på kvällen. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: