Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Att välja roligt

Kategori: Träning

Innan start kände jag mig osäker på formen. En stökig natt med minimal sömn gjorde att jag hade ont i huvudet och kände mig grymt seg. När jag väl lyckades byta om och komma iväg på en jogg kände jag dock att trots huvudvärken så kändes kroppen på G. Bara att rikta fokus på rätt saker och värmde upp ordentligt och försökte ha fokus på eget lopp. Jag visste att jag skulle gå ut i draget med många lag tätt både framför och bakom.
Fick kartan och tänkte lugn. Såg att ettan innebar väglöpning och en väldigt enkel kontroll. Försökte öppna kontrollerat fort. Inte förivra mig. Möttes av en underbar GMOK-hejaklack på väg till startpunkten. Bra start. Blir lite stressad över väglöpningen och tänker att nu kommer lag bakifrån ifatt men fokuserar om till kartan och plockar ettan och tvåan klockrent. Stiglöpning till en väldigt enkel 3:a. Blir lite besviken över den enkla orienteringen men ser sen att banan börjar på riktigt vid fyran. Plockar kontrollerna på berget fint. Är distinkt och koncentrerad. Registrerar att jag är helt själv. Liten osäkerhetskänsla, var är alla lag? Fortsätter fint innan jag på en sträcka tappar fokus lite, gör inget misstag men får en osäkerhet i orienteringen. Tänker att nu får du samla dig igen, du gör ett bra lopp. Blir osäker på hur tidigt jag skall vika in till nästa. Stigen runt eller gena? Viker av tidigt och får en osäkerhetskänsla igen. Kanske gjorde jag fel? Flackar med blicken och får syn på en annan tjej. Tappar helt fokus när vi kommer till fel brant. Stannar till och helt plötsligt är vi en 7-8 löpare som tittar på varandra. Det blir en minut innan vi reder upp det. Synd att jag just haft en svacka i orienteringen för egentligen hade jag koll men vågade inte ta initiativet just då.
Fick i alla fall draghjälp några kontroller men försöker vara noga för att inte gå på fel gaffel. Det lyckas jag med och på långsträckan hem väljer jag snabbt höger och får två snabbfotade tjejer att ta rygg på. De drar ifrån men terrängen är så öppen att jag kan utnyttja deras ryggar och stämpla näst sista med glädje. Försöker trycka på in mot mål men är ganska sliten.
Totalt sätt ett bra lopp. Ett misstag mitt på banan när mitt fokus blev stört men ingen stor grej. Fysiskt känns det bra. Jag springer hela loppet med tryck i benen.
Man skulle faktiskt kunna säga att jag utnyttjade årets bästa form på nästan bästa möjliga sätt. Och det var helt klart mitt bästa lopp sedan den lille tittade ut.
Man kan säga att jag avslutar säsongen med positiva känslor och en längtan efter vårsäsongen.

Kommentarer

  • Britta säger:

    Grattis, KUL !!! Såg på resultatet att det gått bra, och bra att du också hade kænslan! Nu ær du taggad till vintertræninggissar jag, sjælv måste jag væl trappa ner lite och slæppa fram maken.

    2011-10-31 | 21:50:19

Kommentera inlägget här: