Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Inställning

Kategori: Träning

I onsdags stod 60 minuters löpning på schemat. Ett, för mig, ganska oinspirerande pass, som jag ibland kan ha svårt att genomföra bra. Han där hemma skulle köra backe och då slog det mig. Jag ville köra backe, men skulle springa distans. Problem. Lösning! Jag sprang distans upp och ner för backen och hejade! Helt plötsligt blev tråkpasset ett kul och givande pass med några vändor upp för backen. Hängde sedan med på 4 backryck på slutet. Sjukt roligt. Jag är bra på backryck! Men tyvär känner jag fortfarande av baksida lår sen banlöpningen och efter att ha besiktigat torsdagens löptestrunda kände jag mig tveksam till maxlöpning i snömodd och med ett irriterat baklår. (Känner inget vid lugn löpning).

Han där hemma skulle skata och jag var inte sen att nappa på erbjudandet att följa med. Alternativ träning fick det bli för att vila ut benet. Kollade skidspårstatus som talade om perfekta spår. Jo tjenare. Perfekt? Ojämt, moddigt, skråigt (nytt ord!) och bitvist för smalt för att skata. Då kan man bli sur. Speciellt som de klassiska spåren såg fina ut. Göteborgare och deras skidspår. Träffade på han där hemma som var minst lika sur som mig och här kunde det ha slutat om jag inte hade kommit på den utmärkta idén att köra intervaller på det lilla rundspåret som fanns. Det blev 4 varv, 3 varv, 2 varv och 1 varv, ca 9-7-4-2 minuter. Så blev ett tråkpass ett bra pass (igen!) Och dessutom avslutade vi med 10 minuter skidskola. Han där hemma korrigerade lite tekniska brister och genast kändes det bättre.

Idag skate i Ulricehamn. Fina hårda roliga spår. Längtar.Och benet, jodå, det känns bättre idag. Lite stelt fortfarande men det skall nog klara Tabergs topp på lördag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: