Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Upp och ner

Kategori: Träning

Det är lite ner och lite upp. Helgen var sämre, lite bättre och helt OK.

Påskafton och långdistans, 12 km masstart. Jag försökte tagga igång mig själv men det var svårt. Jag litade helt enkelt inte på mig sälv. Jag litade inte på att kroppen skulle orka springa och då orkade huvudet inte fightas. Starten gick och jag låg med ok till ettan. Helt plötsligt sprang alla som yra hönor och jag stannade, läste intensivt på kartan, läste in mig, tog ettan och var ensam. Orienterade sedan bra i några kontroller och fick in ett grymt flyt. Här passerade jag nog ett antal löpare. Men när jag sedan la 2 minuter på en punkthöjd i det gröna och sedan drog snett på en sträcka försvann den lilla fighterkänslan som jag lycktats skrapa ihop. Jag hamnade i lunktempo och när jag varavde kändes kroppen rätt pigg men huvudet var segt. Tog ettan och bestämde mig sedan för att hoppa av. Jag hade helt enkelt inte rätt inställning i huvudet. Men kroppen hade ändå känts helt OK så jag var nöjd över att ha gjort bort tävlingspremiären och bestämde mig för att mata huvudet med positiva tankar och jävlaranamma.

Påskdagen var jag aningen överladdad på fel sätt. Tog kartan sprang allt jag hade åt helt fel håll. Bommade 3 minuter på första och GPS-spåret visar på en väldigt vinglig färd resten av banan. mental obalans. Det fysiska funderade jag inte så mycket över vilket gjorde att jag faktiskt funderade väldigt moget på kvällen och bestämde mig för att inte tänka alls på fysiken mer utan lita på min förmåga och orientera gudomligt.

På annandagen försökte jag göra en väldigt seriös uppvärmning och ladda på hjärnan. Lyckades OK och när jag startade kände jag en viss spänning i kroppen, precis som det skall vara, men jag var lugn. Fult fokuserad. Hade dock lite tur till ettan och tvåan då planen var lite vag. Var sjukt noggrann med kompassarbetet och på GPS-spåret syns skillnad mot söndagen. Ända större misstaget var på en längre sträcka när jag bytte vägval mitt på sträckan och tappade ca 30-45 sekunder. Tycker att jag lyckades bra med kompassarbetet vilket var min huvudmålsättning.

Resutatet känns sådär. Jag är en bit efter men vill inte älta. Det fysiska kan jag inte göra något åt just nu. Jag har tränat väldigt bra i vinter och helt enligt plan. Varför resultatet inte kommer löpmässigt har jag ingen aning om men när det kommer så kommer det och då är det såhär jag skall orientera. Fokuserat, bestämt och med hög blick. Och jag ska ha roligt. Det är jag mest nöjd med i helgen, att jag hade roligt. För det är inte enkelt att ha roligt när man vill och vet att man kan mer.

Ikväll packar jag väskan för Barcelona. 4 dagar med sol och värme (hoppas jag). Hoppas hinna med 3 löppass.

Kommentarer

  • Britta säger:

    bröllopsresa? Jobbresa? Hur som helst god tur.

    2010-04-08 | 19:53:08

Kommentera inlägget här: