Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

järn

Kategori: Träning

OK. Hela vårens totala missär har fått sin förklaring. Jag har varit trött, gnällig och irriterad. Träningen har gått säme och sämre och hoppet började överge mig. Tillslut fick jag rådet att kolla mina järnvärden. Var helt övertygad om att det var luftrören som spökade men tänkte att "det skadar väl inte". Blev därför något förvånad när läkaren ringde och meddelade att mina värden var rätt kass..... Blodvärdet är väl OK. Jag har 120 och det skall ligga mellan 120-150 men järnvärdet (depåerna) är nästan tomma, värdet borde ligga mellan 9-34, jag har 6.Och dessutom är mina TIBC-värden jättehöga. TIBC är lekmannamässigt förklarat de proteiner som transporterar järn. Om man saknar järn produceras mer TIBC för att kompensera järnbristen.

Min känsla av att få mjölksyra så lätt har ju därför varit helt riktig. Syret har inte kommit ut till musklerna. Skönt att det inte var inbillning.

Så läget just nu är järnrik kost - järntabletter i mängder - och lite försiktighet när det gäller träning. Det kan funka att springa ett snabbt enstaka pass men sen blir återhämtningen LÅNG. Sprang stigtomta i helgen och nu är kroppen helt slut. Igår orkade jag inte ens springa hela tiden utan fick blanda gång med promenad. Satte nytt rekord igår. 1 mil på 78 minuter. (I och för sig lite orientering).

Målsättnigen är att springa 10-mila på lördag. Men det kommer nog att krävas lite vila för att orka med ett lopp i högre tempo. Jag kommer ju springa för ett lag och då vill jag prestera.

Jag har ingen aning om hur lång tid det kommer att ta att komma tillbaka men jag hoppas att det tar 2-4 veckor. Det är såklart inte roligt att få veta att man har järnbrist men det käns ändå skönt att veta att något är fel och att det faktiskt finns hopp om nya rekord på testbanorna.

Kommentarer

  • Ellinor säger:

    Men ändå skönt att få reda på vad som fattades dig, antar jag. Och det går ju att åtgärda. Hoppas att det går bra för dig på 10-mila!

    2010-04-28 | 09:58:58
    Bloggadress: http://sub40before40.blogspot.com/
  • Sofia säger:

    Ellinor>>Jo, man funderar ju en del när man är längst ner i källare så det är skönt att få besked.

    Det är kul att läsa om din träning som verkar gå bra nu. Grymma intervaller igår och jag känner igen mig i dina öppningar. Jag är alltid snabbast i början. Helt mot alla regler. Lycka till själv i helgen!

    2010-04-28 | 10:21:15
  • Frida säger:

    Hej,

    Jag hade järnbrist förra våren och ett S-Fe på 5. Med intramuskulära järninjektioner fick jag upp mina järndepåer på ca. 5-6 veckor. Under de veckorna hade jag i princip träningsförbud för att inte stressa kroppen i en situation där viktiga fysiologiska bitar inte är/fungerar som de ska. Järnet i kroppen har andra funktioner förutom det mest omtalade och märkbara, dvs. syretransporten i blodet. (läs här om du är mer nyfiken: http://www.runnersworld.se/blogs/emelieandersen/ge-jarnet.htm) Viktiga muskel- och enzymfunktioner behöver också järnet för att fungera bra, och just dessa funktioner- och nivåer kan ta lite tid att återställa efter en allvarlig brist.

    Jag hoppas verkligen att du tar upp järntillskotten snabbt och bra, så att depåerna återhämtar sig snabbt, men kom ihåg att det ändå tar tid. Och se till att få ett nytt prov om 5-6 veckor så att du verkligen vet att alla värden är på väg åt rätt håll igen!

    Och ta det lite lugnt med träning och tävling, är mitt råd... Utan att det fysiologiska i kroppen funkar som det ska så är det inte så stor vits att pressa vidare... Take it easy...

    Hoppas du blir bra snart!

    mvh/Frida

    2010-04-28 | 11:30:00
  • Sofia säger:

    Frida>> Tack! Jag känner ju att kroppen inte funkar som den ska så det blir till att lyssna på den!

    2010-04-28 | 12:34:00

Kommentera inlägget här: