Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Nördiga inlägget

Kategori: Träning

Igår var det genrep. Försökte verkligen ladda som en tävling då jag ofta har svårt att hitta fokus efter en dag på jobbet och ofta springer tekniskt dåligt då. Ettan var en svår sluttningskontroll och fast jag fick sista säkra perfekt så gled jag förbi den men hanterade misstaget bra i alla fall. Sen flöt det på bra ett tag. Till 5:an bjöds på en riktig långsträcka.

Och här blottade jag min svaghet. Jag är urkass på vägval. Av någon anledning valde jag bort vänster direkt. Såg det gula högervägvalet och det rosa höger-rakt på. bestämde mig snabbt för något av högeralternativen. Och så blev det sådär Sofiadumt. Jag går runt men inte tillräckligt långt runt. Om man ska gå mer rakt på så skall man gå vänster. Inte dumSofiahöger. (Enga- alltid vänster!) Han där hemma gick gul höger och jag tappade 8 minuter på denna sträcka. En 3-4 känns mer rimligt.

Frågan är om man ska gå ännu mer höger ner till grusvägen? Hur ska man springa? Det är ganska SM-relevant men på SM blir det nog inte riktigt så tungsprunget.

Japp. Här kommer två nya sträckor.


Nedre först. Här var jag och han där hemma samtidigt så vi diskuterade lite och jag insåg att jag på tävling skulle haft svårt att gå vänster. Det känns långt.  Jag valde rätt på (rosa) och han där hemma vänster. Denna sträcka är 750 meter och jag hade 9:22. Utan att bomma. Och jag sprang i varje fall halvfort. Och jag var ganska pigg i benen. När jag kom till kontrollen stod han där hemma och käkade blåbär. Och hade gjort så i flera minutrar.

Sträckan efter hade jag lärt mig av mina misstag och valde vänster. (gul). Han där hemma straffades med rätt på. Båda bommade kontrollen lite. Jag gled med brantraden lite långt ner (inte inritat) och fick klättra upp till kontrollen nerifrån. Han där hemma kom i en lite väl vid högerbåge när jag stod och åt blåbär. men det är uppenbart vad som gäller i den här terrängen. (Note to Enga- Vänster).

Ja. Inget kalaspass direkt. 1.45 blev passet med uppvärmning och nerjogg. Drog på lite på de sträckor jag klippt in. Benen börjar kännas bra. Jag känner mig stark och börjar känna mig snabb. Vila idag och så banlöpning på fredag.

Men nu mina vänner. Bombadera mig med åsikter på väval! Vad hade ni valt? Hur hade ni tänkt? Den här gången vill jag se många kommentarer nu när jag bjuder på sån här analyslyx.

Kommentarer

  • Britta säger:

    Lyx!!! mer sånt!

    runt om det är tungt är min melodi. Det lönar sig i längden, ofta också på kort sikt. Speciellt för mig som springer relativt sakta i tunglöpt terräng, men varje orienterare känner sig själv bäst. Däremot tror jag Jonas höger på den längsta sträckan var nog, man springer inte så mycket fortare på grusväg än på stor stig !?! Men man sparar lite kupering då.

    Bra att höra att du är på gång!!!

    2009-09-03 | 10:44:32
  • Sara säger:

    På första långa hoppas jag på att jag gått höger - ju längre sträcka i tuff terräng rakt på desto längre runt är det OK att gå för att spara tid, kraft ock koncentration.



    På sträcka två hade jag valt gult men sneddat lite mer, alltså närmare strecket ut på gula linjen. Runda sjön måste jag på den sträcka och vänster känns bäst.



    Och sista hade jag också gått vänster, hade aldrig förmått mig att springa över berget som ligger under strecket!



    2009-09-03 | 11:08:21
  • Sofia säger:

    Britta- Ja, jag måste lära mig våga runda!

    Sara - Ja, kanske, men i sån här terräng kanske man ska ta kortaste vägen ut till stigen. I terräng ligger man på 8-12 min/km och på stig kanske 4-6 min/km. Dessutom skall allt blått undvikas!!

    På sista måste man faktiskt nästan ända upp ändå. Man tar typ 2 kurvor extra på rakt på. fast runt är ju bättre.

    2009-09-03 | 11:36:53
  • Jonas säger:

    man ska nog som Sara gena lite mer i början ut mot stigen. Men jag fick väldigt fint stråk hela vägen ut.

    På 1a långsträckan ska man gena av 8an 100 m tidigare. missade det (säkert 30 sek snabbare)

    2009-09-03 | 14:09:59
  • Britta säger:

    Detta med att allt blått ska undvikas var barnlärdom i Norrbotten, något jag slet väldigt med i Trondheim och fortfarande gör. I många norska terräng är ju faktiskt myrarna det finaste att springa i! Har tappat många minuter på det. Men i Göteborg är det nog rätt, många tuvor i myrarna där om jag minns rätt...

    2009-09-03 | 14:41:24
  • jonas säger:

    ger du dig in i en tuvmosse i göteborg vet du aldrig om du kommer ut.

    2009-09-04 | 12:28:49
  • Enga säger:

    Jag såg att du trots alla andra fina alternativ hade en förkärlek till högervägvalet. Det är lovande för framtiden och inför valet 2010.

    2009-09-04 | 12:39:33
  • Sofia säger:

    Enga- 2 gånger av 3 var vänster bättre.

    2009-09-04 | 12:41:06
  • Enga säger:

    Det fina med denna sedelärande historia är att det på det långa vägvalet (alltså långsiktigt) var bättre att välja höger. Precis som i verkliga livet.

    2009-09-04 | 15:31:28

Kommentera inlägget här: