Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

maxpulstest?

Kategori: Träning

Jaghar precis varit iväg på Mölndals sjukhus för att göra ett maxpulstest. Trodde jag i alla fall men jag är lite skeptiskt. (Jag är med som testperson i en students examensarbete.) Det skall göras två tester. Ett på cykel och ett löpandes. Idag cyklade jag. Man började med 5 minuter extremt lätt, sen 5 minuter lätt och sen höjdes belastningen varje minut. Kadensen skulle vara över 55. Klarade man 2 minuter var man normal. Jag minns inte riktigt vad jag klarade men några minuter mer var det i alla fall. Problemet var bara att höjningarna var ganska tuffa och jag drog på mig sjukt mycket mjölksyra  sista minuten och pulsen ville inte riktigt komma upp. När jag inte klarade hålla farten längre hade jag 157 i maxpuls. Enligt min egna skattade maxpuls (165) är detta 95 % av maxpuls. Jag tror nog att med mindre sura muskler skall pulsen kunna komma upp lite till. Det syndes också tydligt på kurvorna att musklerna blev rejält sura.

Jag hoppas att löptestet är lite "bättre" och att det inte blir för tokbrant så man inte drar på sig för mycket syra. Men kanske är min maxpuls inte ens 165??

Hur enkelt är det att komma upp i maxpuls egentligen. I vinter tror jag att min toppnotering är just 157. Hur mycket högre än det är då min maxpuls? Någon som har åsikter? Det vore onekligen intressant att få veta sin maxpuls. Ska också bli kul att få ta del av kurvorna!

Nästa torsdag ska jag ladda för löptestet. Idag ska jag ladda för sprintintervaller!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: