Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Jädrans vad bra jag är.

Kategori: Träning

PT hade förvarnat om att jag kanske skulle vara för sliten för att orka pressa upp pulsen över 90%. Efter gårdagens skitpass var jag benägen att hålla med. Eftersom det är halka, regn och blåst ute valde jag löpband. Det var ett smart drag. Det är svårt att smita på löpband. Första intervallen gav mig inga 90%.Slokade med huvudet och undrade om jag verkligen inte skule orka.

MEN då kom det. 3 sjukt bra intervaller. Jag kämpade och jag slet. Första 30 sekunderna var OK sen gjorde det ont. Överallt. Det kändes att jag var över tröskeln. Jag vet att det skulle vara joggvila men det var inte att tänka på första 30 sekundrarna. Då stapplade jag fram i typ 4 km/h. Sen joggade jag, eller nåt, i typ 8-9 km/h.

Eter sista intervallen fick jag jogga fram till papperskorgen en sväng. Det gick bra men illamåendet gjorde att jag inte fixade löpbandet mer. Jag vek ner mig och tog cykeln. Lätt illamående. Som det ska vara efter ett hårt pass.

Nu ska jag jobba en sväng innan jag avslutar del 1 av hellweek med ett benpass.Det har varit mycket på jobbet denna veckan. Det skulle vara en lugn vecka så jag kunde sköta träning på lunchen. Istället blev det en vecka med mycket fältjobb och jag har fått pussla för att hinna med alla pass. MEN

Jag klarade det faktiskt! 10 löppass på 8 dagar. 3 intervallpass 3 dagar i rad. Och snart 13 pass på 8 dagar. Give me more! Ge mig en ny utmaning!

Kommentarer

  • Britta säger:

    Jag hittade inte originalartikeln om 4x4 ("Wisløff-intervaller"), men den har blivit en klassiker eftersom han där kraftigt kritiserade sättet längdskidåkare tränar på. Jonas har säkert läst den och kanske du också. Men jag menar att han där beskriver att man inte ska bråstarta dragen, men jobba sig upp 1-2 minuter och inte bråstarta för att komma upp i puls så fort som möjligt. Se intervju här http://www.sport1.no/sw4557.asp . Emil W tränar efter hans principer och han är ju snabb.

    2009-01-22 | 22:03:52
  • Sofia säger:

    Men då gjorde jag helt rätt för det tog dryga minuten att komma upp i puls!

    2009-01-23 | 07:10:57
  • Britta säger:

    Du blir farlig på Stenfjellrunden! huvvans. Satsar på att du har lika dåligt glid där som den gången vi skateade i Holmenkollen kvällen innan 5milen... Även om vi inte tränat mycket tillsammans har de få turerna vi har haft blivit klassiker i min träningsdagbok iallafall ! (barnvaktintervaller, Budor i eftermiddagsljus och nämnda 5mil)

    2009-01-23 | 10:10:13
  • Sofia säger:

    Jo, det är 3 klassiska pass.



    Nästa helg börjar formtoppningen i Trysil!

    2009-01-23 | 10:35:26
  • Britta säger:

    Du får hålla utkik efter NSK'ere då. Vi har skidläger där då (men vi ska inte vara med).

    2009-01-23 | 11:10:14

Kommentera inlägget här: