Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Pass 6 och pass 7

Kategori: Träning

Vad är träning? Vad räknas som ett träningspass? Hur definerar man löpning?
 PT Hade beodrat 4*4 minuter i brant backe. "Det är helt OK att den är så brant att du måste gå". Hm. Jag var tvungen att gå lite redan på uppvärmningen. Kroppen var som ett kylskåp. Det var stelt, det var kantigt och det gjorde lite ont både här och där. Farten var snigelfart. Undrade hur det här skulle gå.... Första intervallen blev en chock för kroppen. Och ganska snäll med inte så mycket lutning eftersom jag missbedömt avståndet och bara hann halvvägs in i den branta delen av backen. Med snigelfart hinner man inte så långt. Laddade om och gav mig sjutton på att springa ut på nästa intervall. Att hålla löpsteget trots motlutet. Det höll i typ 30 sekunder innan benen gav vika och mjölksyran rann ur öronen. Pulsen höll sig ganska låg då benen helt gav vika. Jag höll mig i någonting som ev. kan kallas löpning så länge jag var kvar på asfaltsbanan men när jag vek in i skogen upp på toppen av berget fick jag slita för att ens orka gå snabbt och jogga lite ibland. Bra träning? Tja ,jobbigt var det och jag gjorde det som var möjligt för dagen. Jag kunde inte springa fortare. Det kändes nästan pinsamt att möta alla på cykelbanan. Andningen var ganska lugn och jag såg nog inte så trött ut men benen bar inte fortare.

Igår bokade jag av mig på Yogan. Utifall om att jag inte orkade. Imorse ringde klockan. Jag stängde av den, la mig ner och sov 9 minuter till. Jag gick upp tog på mig träningströjan, tog av mig den och gick och la mig igen. Sen studsade jag upp, stressade runt och det slutade med att jag småsprang från bilen till Yogan. Stresssa till ett Yogapass? Komiskt.
Väl där. Det var OK, det var ganska skönt. Jag gillade passet. Det var mycket dynamiska övningar. Vi bände och vred. Tyvär måste jag koncentrera mig på instruktören hela tiden eftersom det här var mitt 2:a yogapass. Men de få stunder jag kunde koncentrera mig på mig själv var det skönt. Jag är långt ifrån att klara av alla övningar på "rätt" sätt men det är skönt att dra lite i kroppen. Jag gillade dessutom att det var väldigt lite flumprat och mest prat om var och hur det ska kännas. Bra! Jag kan nog komma tillbaka till detta pass.

Uppladdningen för pass 8 har startat. Medeldistansträning med fokus på framförhållning. Min enda förhoppning är att benen skall bära fram mig i något som kan defineras som löpning.

Kommentarer

  • Britta säger:

    Låter som om jag har chans! med det træningskøret du har denna vecka kan det inte vara mycket pigga ben på Sofia på lørdag... Men det blir mitt andra pass på karta i skog den hær sæsongen så då måste jag ha flyt. Hoppas det ær lættløpt! (men det finns væl inte lættløpt i Gøteborg)

    2009-04-23 | 09:01:46
  • Sofia säger:

    Nej. Detta är en riktigt nerkörarvecka men jag hoppas att återhämtningen på fredag skall ge lite kraft tillbaka i benen tills på lördag. Det blir en spännande kamp. Jag är ju medveten om din teknik och springa kan du ju! Må bästa kvinna vinna!

    2009-04-23 | 11:25:24

Kommentera inlägget här: