Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Hur vet man?

Kategori: Träning

OK. Det är fortfarande kolakropp. Det är segt och tungt. Hur ska jag veta om det är probem med pollen eller om jag är för sliten? Jag är 99% säker på att det är problem med pollen men den där sista procenten gnager i bakhuvudet.....

Gårdagen var ändå en förbättring. Kroppen känns pigg men det går inte att springa. Det är tungt att andas och näsan rinner. Det är frustration. Jag  blir galen av att inte få känna mig pigg, att inte få en chans att visa vad jag kan. Dessutom börjar jag bli stressad inför Jukola. Kroppen måste börja fungera om det ska bli någo resa. Jag måste börja prestera. Det är idag en månad till första testloppet. Och det hade ju inte varit dumt med några fina resultat innan dess.

(Andas. Lugna ner mig. Det är som det är. Jag kommer att kunna springa fortare tids nog. Jag har gått igenom det här förut. Och även om det är tungt på passen nu så tar jag ju med mig träningen. Jag kommer att få ta del av den längre fram.)

Igår genomförde jag 10 minuter uppvärmning, 15 minuter löpskolning, 12 korta intervaller (4*(30-20-10 sekunder), 10 minuter mellanjogg, 17 minuter tävling sprintcup, 2 minuter nerjogg. 10 minuter stretch.

Och ja, jag vet att jag borde ha joggat ner mer men efter målgång var jag inte riktigt på rätt humör.

Kommentarer

  • Britta säger:

    I senaste numret av Kondis (reklamera reklamera) evaluerade de effekten av nedjogg, och det verkade inte som att det betydde så mycket. Slaggstoffer får kroppen bort i alla fall. Viktigare att få i sig næring. Uppværmingsartikeln var intressant - de hade testat 4 varianter: Ingen, 20min lugn jogg (55%), 20min lugn jogg avslutat med några rusher, 20min ganska snabb løpning (75%). Dærefter skulle de springa 4min i 5000m-tempo. Gissa vilken uppværming som "vann"?

    2009-04-30 | 10:15:07
  • Sofia säger:

    Frmodligen ingen uppvärmning alls (men då känns skaderisken stor). Personligen gillar jag variant 3. Jogg + rusher. Men har även provat variant 4 som jag tycker fungerar bra om man är pigg. Den känns lite slitig om man inte är pigg. Det borde bero lite på hur vältränad man är också. För en motionär tror jag alternativ 1 kan vara det bästa då de kanske blir trötta av 20 minuters löpning. Men håll mig inte på halster, vilken vann?



    Och Britta. Du vet vad reklamera betyder på svenska va?

    2009-04-30 | 10:29:05
  • Britta säger:

    Aj aj hær førsøker man hålla sig till ett språk och så smyger norskan in i alla fall. jag ger upp.



    Testen var på goda løpare (personer som kænner sitt 5000m-tempo), så det skulle vara representativt før oss he he.

    Ingen uppværming var dåligast - de stelnade på puls 10 slag under trøskel. Chockstart før kroppen ingen god ide. Variant 4 var bæst, føljd av variant 3. Kanske progressiv uppværming kan vara nått? Ska prova på lørdag.

    2009-04-30 | 11:01:50
  • Sofia säger:

    Känns skönt. Då gör jag ju rätt på uppvärmningen idag då! Och kanske skall prova variant 4 även när jag är lite sliten.

    2009-04-30 | 11:19:13

Kommentera inlägget här: