Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Sista uppladdningen

Kategori: Träning

Att orientera i Stocksholmstrakten är en fröjd. Det är platt, det är fint på backen och mossarna går att löpa i. I Göteborg är det kuperat, bräskigt och sjukt jobbiga, tuviga, blöta mossar. Jag längtar efter en helg i Stockholm. (Fast Göteborgsterräng har sn charm den med men man längtar ju alltid efter det man inte får...)

Igår hade det dock strängats en finfin orienteringsbana i, med göteborgsmått mätt, lättlöpt terräng. Så jag passade på att öva mer på min positiva inställning. Jag njöt.

Orienteringsmässigt gick det bra men jag fick några tankeställare som jag ska jobba med i vinter.

- Våga orientera distinkt och offensivt hela vägen fram till ringen när tekniken tillåter så. Bättre självförtroende.
Åtgärd: Prova och se vad som händer om jag vågar springa hela vägen in i skärmen.

- Orientera mer på långsträckor. Idag har jag en tendens att "flyta iväg" på sträckan och lösa problemet längre fram. Bästa möjliga väg hela vägen. Hitta en teknik där jag grovorienterar. Måste släppa "plankatekniken" (Köra på kompassen) och läsa mer- utan att fastna i punkt 3.
Åtgärd: Under vintern skall jag byta ut min älskade planka mot en tumkompass. Inte för att jag inte gillar den utan för att jag känner att jag behöver en ny utmaning när det gäller teknikträning och jag behöver bryta ett dåligt mönster. När jag byter hjälpmedel måste jag ändra min teknik. Sen kan det hända att plankan är med mig när säsongen väl börjar igen men då har jag i alla fall provat.

- Inte överanalysera på sträckorna. Ibland fastnar jag i att välja för optimerade vägval och det slutar med en himla massa kartstopp och för lång löpsträcka. Det är en svår balansgång det där.
Åtgärd: En kombination av de båda ovanstående.

Jobbigt, ja! Men det är kul att utvecklas. Nu ska jag ladda benen som sjutton. Längtar efter tävling.

Kommentarer

  • Caroline säger:

    Hej

    Jag har en liten fråga. Kör du någon vattenlöpning? Jag kör en hel del sådant men jag vet inte hur mycket det ger egentligen. Vad tror du? /En som också tränar en hel del.

    2008-10-10 | 20:12:01
  • Sofia säger:

    Caroline>> Jag har periodvis kört väldigt mycket vattenlöpning. Framförallt när jag har varit skadad. Det svåra är väl att hålla uppe pulsen men det är jättebra alternativ träning som skonar kroppen. Jag försöker alltid eftersträva "vanlig" löpteknik i vattnet och inte hamna framåtlutad och paddla fram som en del gör. Dessutom kör jag nästan enbart intervaller när jag springer vatten. Dels för att orka hålla uppe pulsen och dels för att det är så tråkigt annars.... Lycka till med din träning. Tränar du för något speciellt?

    2008-10-13 | 07:21:40
  • Britta säger:

    Marianne Andersen i klubben vår trænade stort sett bara vattenløpning hela førsæsongen (jan - mars). Hon blev tvåa i VM i somras... Klagade på att vaderna inte var helt topptrimmade, men annars fungerade det bra! Så inte ær det bortkastat!

    2008-10-13 | 08:44:52
  • Caroline säger:

    Tack för svaren!! Jag tränar för att bli snabbare på milen. Bra blogg!!

    2008-10-14 | 16:27:22

Kommentera inlägget här: