Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Gruppträningsfilosofi

Kategori: Träning

OK. Nu är jag där och gnäller igen men HUR SVÅRT KAN DET VARA? När det gäller gruppträning har jag min bestämdaste uppfattning. Om man inte bjuder in till en nybörjarklass måste man anpassa klassen. Anpassa klassen till alla som kan tänkas komma på den! Speciellt om det är en styrkeklass. (lite svårare på typ, step, funk, dance etc)

Det betyder att såväl den mest vältränade som den minst tränade ska kunna gå hem och ha fått en bra klass. Det är en utmaning som instruktör. Men det är ju också det som är så coolt med gruppträning. Att vi kan träna sida vid sida. Detta är inte ens svårt när man har hjälpmedel typ en cykel eller en coreboll, men det kräver förståelse och planering av instruktören. Det kräver att man tänker igenom varje moment ur både den mest vältränades och den otränades synvinkel.

T.ex tycker jag det är helt idiotiskt att säga. Gör 3*20 armhävlingar och sen balanserar ni till alla är klara. Han där hemma har gjort sina armhävningar innan jag gjort 40, och då är jag näst snabbast. Det betyder att när vi (de två mest tränade) är de som tränar absolut minst. Nu löser jag det genom att ignorera instruktören men det blir sjukt många armhävlingar innan den sämsta har hunnit göra 60 st. (problemet löses t.ex enkelt genom at köra på tid istället för antal, desstom, vem kan räkna när man tar i så man kräks?) Och så där håller det på. tempot är lågt, övningarna inte alltid så utmanande. Självklart måste man välja en övning som är lagom för den stora massan, men man måste också kunna visa hur man kan utveckla övningen om man är stark.En tuffare variant på övningen finns nästan altid.

Som tur är ska jag gå corebollutbildningen i höst och då löser jag problemet som jag alltid gör....Jag gör mitt eget pass! Välkommen på ett sjukt jobbigt och utmanande corebollpass i vår.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Läget inför helgen? Det låter bra med att du tränat armhävningar för att kunna slå sig fram i Gimo-skogarna (om det är träd eller konkurrenter i vägen låter jag vara osagt). Själv är jag ovanligt frisk för att vara veckan innan Rodhenloppet.

    2008-10-28 | 22:04:08
  • Sir Charles säger:

    Namnet försvann från inlägget ovan.

    2008-10-28 | 22:05:57
  • Anonym säger:

    Sir Charles>>Imorgon tränar jag ner mig som en sista formtoppning. För din del gäller det att kalibrera syftkänslan. Den lär man ha nytta av i difusa GIMO-skogar. Jag räknar med att agera vante.

    2008-10-28 | 22:14:58
  • Britta säger:

    Räknar med att tävlingsledningen har ordnat med onlinekontroller och live speakerljud. Annars luktar det skandalarrangement helt till Oslo.



    NÄSTA ÅR, Sofia...!

    2008-10-29 | 08:43:36

Kommentera inlägget här: