Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Tillbaka till verkligheten

Kategori: Träning

Semestern är över. Sommaren är kvar. Det var något motvilligt jag öppnade dörren till jobbet idag. Men jag har haft det bra, vädret har varit bra, solbrännan är på plats. Men visst längtar man ut, ut till solen och ledigheten.

Semestern började med dryga två veckor i stugan utanför Luleå. Lite snickrande blev det och vi hann faktiskt flytta in under sista veckan. Hann också med en nätt liten tur upp på Kebnekaise. Äntligen tog vi oss dit efter år av försök. Kul att ha varit på Sveriges högsta punkt. Inte den roligaste vandringen, men fint på toppen. Vandringen in från Nikkaloukta var rent ut av tråkig. Bara sten, sly och mygg.

O-ringen blev inte riktigt den succé jag tänkt mig. Efter att ha vilat upp kroppen kom formen tillbaka och jag kände mig fräsch i kroppen men huvudet ville inte riktigt vara med alla dagar och framförallt spökade min onda fot. Den hämmade mig kraftigt i löpningen. Långsam löpning utan tryck i frånskjutet fungerar bra men det gjored väldigt ont att trycka ifrån och stenig fjällterräng var knapparst optimalt. En etapp är jag nöjd med. Tredje eteppen blev jag 10:a och det kändes som om det var där jag borde ha varit hela veckan. Men för sådana resultat krävs felfri (i det närmsta) orientering och en frisk fot. Jag bommar för mycket.

Idag sitter jag härligt lemlestad i kroppen. Av två anledningar. Igår på förmiddagen skulle jag cykla till en badsjö för ett litet dopp. Det blev en rejäl vurpa och ett sargat knä som inte riktigt vill räta ut sig, samt några blåmärken. Idag har jag dessutom fått sån där härlig träningsverk som man får om man trillar och tar emot ett fall. När kroppen spänner kroppens alla muskler instiktivt till max för att lindra fallet.

Anledning två stavas racer. Skulle ut och glida med cykeln nu när jag inte kan springa.  Mina reskamrater gled fram i sakta mak genom sommarsverige. Jag cyklade som en tok för att hänga med. Vilket jag oftast inte gjorde men jag jobbade på för att inte tappa för mycket och snälla som de var väntade de in mig då och då. Så när de gled fram sakta med långa stopp för att vänta in mig, cyklade jag hårt och utan pauser, i närmare 3 h. Det känns i kroppen idag att det blev ett långt hårt pass.

Idag ska jag i första hand genomlida en dag på jobbet, sen blir det cykling  (suck) och kanske styrka. Löpningen får jag ta det lite lungt med ett tag framöver. Foten måste bli bra till hösten.

Kommentarer

  • P&G säger:

    Tråkigt för dig att behöva jobba igen, själva har vi två veckor kvar och solen skiner, förresten är det nog dags att gå ned och bada snart...

    2008-07-28 | 13:20:39
  • Sofia säger:

    Ja, det är tråkigt att jobba, men jag unnar er 2 veckor till.

    2008-07-28 | 13:40:57
  • Sara säger:

    Mina nya fina löparskor får också väntan. Drog på mig en släng av halsont av AC:n (?). Håller mig i skuggan och vilar. Knät faktiskt bra igen efter ont lördag och söndag. Uppdaterar bloggen en annan dag ...

    2008-07-28 | 21:44:12

Kommentera inlägget här: