Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

SSSS-Projektet

Kategori: Allmänt

På begäran kommer här en beskrivning av SSSS-projektet.

Målsättningen är att bli snabbare på väg/stor stig. I skogen är jag redan ganska bra och det är väglöpningen jag behöver bli bättre på. Resultatmålet är 6 km på grusåttan. Tidsmålet behåller jag för mig själv. Vill ni veta får ni fråga så svarar jag nog. Vill bara inte basunera utt mitt medelmåttliga löpmål här. Det är inte bra för mitt självförtroende.

Jag har aldrig gillat att springa GMOK.s löptest (som är 6 km på grusåttan) och behövde en ny infallsvinkel. Så förra vintern började jag dela upp testet. Sprang 3 st  2-km intervaller och någon gång 1 km- intervaller för att hitta farten jag vill hålla. Tanken är att dela upp sträckan i delmål och kunna hålla målfarten på delsträckorna för att sedan succesivt minska vilan/öka sträckan. Detta lyckades jag väldigt bra med och under vintern sprang jag sträckan 6 gånger och förbättrade mig i princip varje gång och slutresultatet var 6 sekunder över förra årets måltid. När jag startade på det sista testet (när jag persade) hade jag med mig att jag klarat min måltid två veckor tidigare med 3* 2 km med 1,30 vila. Det kändes väldigt bra och eftersom jag kände till banan så bra vågade jag springa fort. Det var en rolig dag!

Sedan blev det sommar och grusåttan fanns inte tillgänglig, sen kom SM och skadan men nu är jag sugen på att ta upp grusåttan igen. Projektet fick mig faktiskt att gilla grusåttan.....

Så nästa vecka kommer det att bli 2 km-intervaller på grusåttan. Kanske redan på tisdag? Beror på vad klubben har att erbjuda. Ska bli kul att se hur jag står mig mot förra årets tider. Ska försöka hålla i grusträningen i år men kanske ska jag försöka hitta en likande runda hemma i Kortis där jag också kan ligga och presa tider?

Kommentarer

  • Sara säger:

    Bra idé att testa tempot på kortare partier.

    Funderar själv på att istället bestämma ett tempo (lämplig kilometertid?!) och sedan springa så länge som jag orkar hålla det - borde ju komma längre för varje gång jag testar? Måste hitta en bra runda eller att man ska våga sig in på friidrottsbanan ...

    2008-02-28 | 14:02:45
    Bloggadress: http://www.sportfantast.blogspot.com
  • Sofia säger:

    Synd att du inte är här. Vi hade kunnat pressa grus6an ihop.

    2008-02-28 | 15:04:46

Kommentera inlägget här: