Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Det nördigt O-tekniska inlägget

Kategori: Träning

Torsdag och teknikträning i dagsljus. Tanken var en fokuserad kontrollerad Sofia. Resultatet blev sådär. Jag har fortfarande lite problem med kompassen. Det går bra att hålla riktningar men jag känner mig lite obekväm och det tar lite tid. Som vanligt är jag för feg och dessutom är jag inte såker på kontrollpunkten när jag går in i ringen. Jag hattar runt lite för mycket. Idag gjorde jag tre misstag. Jag fick för mig att säkra ettan, vilket jag ioch för sig gjorde men det blev en väl lång sväng. Onödigt lång. Tvåan bra. Trean ut på en väg och aj vad ont det gör i händerna när de tinar! Oj, nu är jag på fel stig. Jag missade en korsning. Rätade upp och inte så farligt. Gick sedan bra ett tag förutom små osäkerheter inne i ringen när jag inte vet exakt var skärmen ska sitta.

Sen kommer dagens sista bom och dagens BRA SOFIA. Drog lite snett i ett grönområde, gick ner i fel sänka. Var noggrann och upptäckte felet! Rättade till innan det gått för mycket tid och var bestämd i min handling. Så ska man hantera en bom!

Tre misstag. Alla små. Inte bra men inte dåligt. Jag måste dock fortfarande jobba med min inställning i skog. Jag är för bekväm och springer inte nog fort. Jag är avvaktande och passiv. Jag måste tagga till och vara mer offensiv.

Jag måste också bestämma mig för vilken kompassteknik jag ska välja. Hörnet som tumgrepp eller kompassen en centimeter på sidan av strecket? Jag ser fördelar och nackdelar med båda, Just nu använder jag båda också. Hur gör ni?

Gårdagen blev 30 minuter simning  och en underbar kväll med goda vänner och julgodisbak! Nu är kylen fylld med mumma för själen!

Imorgon är det dags för veckans höjdpunkt. Imorgon väntar nya banintervaller. Några fler och förhoppningsvis något fortare. Tror fortfarande att jag relativt enkelt kan slå rekord om jag hittar flytet ett helt varv.

Aldeles strax väntar ett nytt corebollvick! (Ja, jag vet jag ska inte ha flera pass i veckan men det var så kul så jag kunde inte tacka nej och jag ska inte träna själv utan faktiskt bara visa övningarna och sedan rätta tekniker! Det funkade ju bra på coreboll! 

Kommentarer

  • Britta säger:

    Jag fick aldrig tumkompassen att "sitta" på kartan, tyckte att den gled runt. Jag vill ha tummen/hørnet EKSAKT dær jag var sist, eller, det vil sæga, EKSAKT dær jag satte den då jag såg på kartan sist. Så jag bytte til en sån dær tum-rem kompass, då sitter tumgreppet! men kanske det ibland blir før långt før blicken att vandra till tumvecket dær kompassen ær. Och remmarna luktar æckligt efter ett tag... Jag hade också dagsljus på dagens træning; har hemmatenta och så definerade jag mig som færdig och åkte skidor från Frognerseteren! :-D Riktigt gemytligt var det i Nordmarka på en vardagseftermiddag. Det kan vara stressande i helgen med alla folk, pulkor och hundar...

    2008-12-11 | 21:00:54
  • Sofia säger:

    Hemmatenta låter som något jag också vill ha! Kom just tillbaka från banintervaller.



    Jag har kollat lite på en sån kompass men jag vill nog ha en linjal ändå. Men har fått lite tips på hur man kan göra.

    2008-12-12 | 13:10:14

Kommentera inlägget här: