Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Att förstå

Kategori: Träning

Jag har sprungit tröskelintervalller i flera år. Jag har beräknat min tröskelpuls enligt konstens alla regler. Igår förstod jag i praktiken vad det innebär att springa tröskelintervaller. Det kändes konstigt att inte maxa på intervallen men jag höll mig inom förutbestäm pulszon och det var behagligt för att vara intervaller. Mitt på slingan är en ganska lång jobbig backe och när syran och stumheten började komma kollade jag på klockan som då visade 2 slag över tillåten puls. Jag saktade ner och stumheten försvann. Intressant! Jag trycket på och samma känsla igen. Tröskelpuls! Aha!

Det var ett intressant pass och jag lärde mig massor! Idag känns kroppen fräsch för att vara onsdag.

Morgonens spinning var en omvänd upplevelse från förra veckan. Jag var fokuserad, motiverad och närvarande. Det var bra stämning i salen och bra drag på intervallerna. Det var många som körde hårt. (men inte jag, lyckades utmärkt med att hålla nere pulsen!) Det var roligt igen. Körde trappintervaller idag. 7-5-3:30-2:30 min -(30-30-60-30sek) med vila mellan. Känns som ett bra koncept på ett spinningpass. Nu är bara frågan vad som komma skall?

Ikväll vila inför morgondagens två löppass.

Kommentarer

  • Britta säger:

    långsamt på jobbet...

    Jag fattade det dær med riktig intensitet på intervallerna før ett tag sen (i motsættning til riktig fart), sen blev det en lek att springa intervall! Och træningsutbytet økar fast smærtan ær mindre. Otroligt men sant.

    Jag var på spinning med trappintervall: 2,2,3,3,4,4,5,4,3,2. Jag tyckte att de blev før korta på slutet, han inte hitta trøskeln (dær var den igen!) men ser att du också kør de længsta først. Ska det liksom vara så?

    2008-12-03 | 14:05:47
  • Sofia säger:

    När jag kör spinning är det en balansgång mellan träningstoeri, musikmatchning och rolighet. Mitt favoritspinningpass är 38 minuter tröskel men jag har märkt att deltagare som bara tränar för att ha roligt tycker att det är lite långa intervaller. Nu kör jag trappa me ganska kort vila (1,40-1-45-30 sek) vilket gör att man ganska fort tar sig upp på tröskel igen om man vill....



    Jag varierar 4 olika pass just nu.

    Trappintervaller

    3
    8 minuter

    Backtempo (snabbdistans)

    kortaintervaller med upplägget backe 7 min 75-80 %, 3 st 90-30 85-90 %, backe 5 min 4 st 60-20, backe 3:30 (lite lugnare) 5 st 45-15. Trots det tuffa upplägget gillas detta pass mest, fast jag tror inte så många kör det så hårt)



    men nu är det dags för nytt pass och jag lurar på en fartlek med (två eller tre) olika nivåer. Har du några tips!

    2008-12-03 | 14:22:38
  • Sofia säger:

    Oj, det ser ut som 38 minuter tröskel men det ska stå 3 st 8 minuters intervaller.



    Dte är kul det här med tränigsteori.

    2008-12-03 | 14:24:20
  • Sara säger:

    Låt höra det bästa sättet att räkna ut tröskelpulsen?! Så jag slipper fundera på det resten av dagen!



    Jag körde i alla fall på riktigt bra på spinningen, alla kan ju inte maska ;-)

    2008-12-03 | 14:39:18
  • Sofia säger:

    Modell 1: Ingen hänsyn till vilopuls.

    Arbetsbelastningen beräknas som HF=HFmax belastning (%)

    Enligt denna modell skulle min beräknade tröskelpuls hamna på HFtröskel=170
    0,85-0,95=145-161 slag/min.



    Modell 2: Hänsyn tagen till vilopuls.

    Arbetsbelastning beräknas som HF=(HFmax-HFmin) belastning (%) + HFmin

    Enligt denna modell skulle min beräknade tröskelpuls hamna på HFtröskel=(170-45)
    0,85-095 + 40=146-159 slag/min.



    Min verkliga tröskel ligger runt 151-153, dvs 90% av maxpuls.

    2008-12-03 | 15:27:59

Kommentera inlägget här: