Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Rekord i bänkpress och 40 skalade ägg

Kategori: Träning

I aldra största hemlighet beundrar jag min syster. För hon kan göra chins. Inte bara en, eller två, utan tre. Det är coolt. Hon har dessutom klarat  FM-Atlet. Då ska man göra chins och bänkpress. Resultaten ger dig vilken tid du måste ha på milen för att klara guld, silver eller brons.

Jag är långt ifrån att klara en chin men igår bestämde jag mig för att se vad jag klarar i bänkpress. Systerns 45 kg trodde jag mig inte rå på. Laddade upp med 30 kg som lite uppvärmning och smack, den var lätt. 35 kunde inte vara något problem? Trodde jag och så låg jag där med stången på magen och fick ropa på han där hemma för att få hjälp. Kom fram till att det var fegt att gå under 5-kilos steg så nu är rekordet 30 kg. Kanske inte så mycket att vara stolt över men, men. I alla fall mer än halva kroppsvikten.

Efter denna fruktansvärda maxprestation tränade jag lite mer snyggmuskler och bättrade på tvättbrädan.

Sen åkte jag hem och skalade 40 kokta ägg. (Eller kanske 32, han där hemma skalade nog 8.)

Idag ska jag krossa på intervallerna med pigga ben som inte kört morgonspinning.

Kommentarer

  • Britta säger:

    Skidåkare behöver inte chin-muskler (triceps?). Bara dödvikt. Detta har vi diskuterat i detalj på jobbet (jag har idrottsutövande kollegor med intresse för muskelbyggning och skidåkning).Satsa på Vasa-relevanta muskler i stället!

    2008-08-26 | 10:16:50
  • Sofia säger:

    Men det är ju så coolt att kunna göra en chin. (När man hänger raklång i en stång och drar sig upp så att hakan är ovanför stången) Men jag kommer inte att satsa på det för muskler på överkroppen= onödig vikt. Men triceps är väl ändå en skidåkarmuskel??

    2008-08-26 | 10:44:58
  • Britta säger:

    Nej enligt Sigmund (=autoriteten på skidåkning på jobbet, Birken på under 3timmar och nr 80 i Vasaloppet som bäst) sitter stakmuskeln på baksidan av armen (kanske den heter triceps? blandar jag biceps med triceps???), muskeln på framsidan anvænds inte. Och det tror jag på nær jag fick jæmføra fram- och baksida på hans øverarmsmuskler. viss skillnad kan man sæga. Han klarar inte chins.

    2008-08-26 | 11:18:12
  • Sofia säger:

    OK. Då är jag med. Triceps sitter på baksidan. Chins är ju mycket övre delen av ryggen. Men min prio på styrketräning är triceps axlar och övre deen av ryggen + core. Biceps kör jag ibland för att få balans och för att jag har spagettiarmar idag.



    2008-08-26 | 11:27:04
  • Britta säger:

    OK jag ska kolla så jag har termerna rätt innan jag försöker mig på ett refererat expertutlåtande igen :-)

    2008-08-26 | 12:44:48
  • Britta säger:

    chins övre del av rygg ja, men för att komma upp från hängande med raka armar så måste man väl ha armmuskler (biceps) också? Vi har tävling på jobbet och jag klarar några om jag startar med lite böjda armar. Men chanslös från hängande. Och det påstår expertisen är på grund av frånvarande biceps, frånvaro av teknik och frånvaro av guts. ("det kommer ikke til å gå det der Britta")

    2008-08-26 | 12:47:20
  • Sofia säger:

    Jo lite biceps är bra. Jag kan nog också klara en om man får börja med böjda armar. Antar att man kanske skulle klara en om man la ner lite tid på teknik och träning men det gör knapparst att man springer fortare så....

    2008-08-26 | 13:00:05
  • River säger:

    Hej Sofia. Jag hade gärna hjälpt dig imorgon OM det inte vore för att jag ska jobba extra på jobbet. Hoppas du blir piggare eller hittar en ersättare...

    2008-08-26 | 13:30:22
    Bloggadress: http://riverspringer.blogspot.com
  • River säger:

    Hej igen. Bytte skift och nu vet du ju redan att jag kan hjälpa dig ;) Krya på dig.

    2008-08-26 | 13:50:34
    Bloggadress: http://riverspringer.blogspot.com

Kommentera inlägget här: