Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

hur ska man träna?

Kategori: Träning

Jag har provat lite olika upplägg under de senaste åren men egentligen aldrig hittat ett koncept som passar mig. Mitt stora problem är att när jag är sliten så springer jag skitkass. Inte dåligt som andra, utan skitkass. Jag kan springa fort, men då måste jag vara pigg., iform. Dåliga dagar är katastrofala för min del och en hel del pass tappar i kvalité för att jag inte är i form. Nu kanjag ju inte vara i form hela tiden för då skulle man ju inte kunna träna och då tappar man ju formen rätt fort. Problem formulerat. Lösning?

Min PT:s nya teori är 5-2 metoden. Alltså träna hårt i 5 dagar och sen vila två. Jag kan nog tro på det, att det skulle kunna funka för mig. Träna lör-onsdag, vila torsdag-fredag. För att på så sätt ha pigga ben i alla fall under helgens kvalitetspass och en lättare måndag ska ge pigga ben till tisdag. (Nu slipper jag ju morgonspinningen på tisdagar)  Problemet blir nu att omsätta teori till praktik. Att hinna få med passen på 5 dagar, för det blir en hel del pass. Styrketräningen skall ju också hinnas med. (Vasaloppsssatsningen) Så vad jag satsar på främst är 5 dagar kondition/ben och två vila. Vilodagar KAN innebära Överkropp/core men helst inte. Sen uppstår andra problem som att teknikträningar ligger på torsdagar hela året. veckan är liksom ganska fast och det är svårt att möblera om i den. Det finns vissa pass som jag inte gärna missar eller inte kan missa.

MÅN Coreboll (enda passet i veckan som Sportlife har som är hyfsat)
TIS Klubbintervaller=Veckans bästa och roligast pass
ONS Spinning och ev. tjejträningar
TORS Teknikträning/nattcup
LÖR-SÖN, ja det är ju då man hinner träna mest!

Som jag ser det får torsdagspassen bli stora KANSKEN som prioriteras ibland.

I-landsproblem? Ja, jag vet! Men det största problemet är ändå att det är så förbaskat roligt att träna.

Hur gör ni för att få ihop veckan?

Kommentarer

  • Britta säger:

    Nu är ju jag på en annan nivå när det gäller tillgänglig träningstid, men jag tränar hårt var tredje dag och vilar eller småtränar mellan. Men jag är ju inte i närheten av att klara en långdistans i annat än lusketempo med gång i backarna. Mitt problem är att begränsningen inte ligger i kondisen, men förmågan att ta mig fram snabbt i skogen, och att jag orienterar för sakta.



    När du ändå planerar träningsåret, kom ihåg att lägga in långhelg på Budor = mycket Vasalopp-relevant terräng!!!

    2008-08-08 | 09:40:55

Kommentera inlägget här: