Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Gör inget kul

Kategori: Träning

Jag kan inte skratta idag. Magmusklerna är helt slut. Även om det var värre igår. Idag gör det bara ont om jag andas kraftigt eller skrattar eller lutar mig framåt eller sträcker på mig. Axlarna och bröstet är inte bättre.

Idag står det core/styrka på programmet. Hm. Vi får se, men lite lättare träning kanske kan vara bra? I vilket fall som helst blir det bio ikväll, SATC. Och bara lätt träning.

Löpningen i går kväll var konstig. Kände mig som västa fysmonstret första 10 minuterna. Uppvärmningen gick sjukt fort men jag kände mig lätt i kroppen. Den känslan försvann.
 
Fast jag fick det förklarat för mig igår. Det här med fart på uppvärmningen.  Killarna i GMOK kanske ligger på 3:00-3:45 på intervallerna. Jag ligger kanske på 4.00-4.45. Jag vill värma upp i l drygt 6 min/km tempo. Jag gillar långsam uppvärmning. Det betyder att de flesta killar vill ligga strax under 5 på uppvärmningen. Det är ju nästan intervalltempo för mig på långa intervaller. Hade ganska hög puls under delar av uppvärmningen. Som dessutom sprangs med GMOK:s 3 bästa damer som alla lätt krossar mig på ett löplopp. Det är tufft att vara sämst.......

Sprang inga intervaller utan 40 minuter i moderat tempo och sen sista 15 väldigt lungt, mest för att ta mig hem. Ville bara springa 40 för att spara foten. Den känns bra idag,.Jippi!

Nu två lugna dagar. Skönt.

Kommentarer

  • River säger:

    Vad är moderattempo? :P

    2008-08-06 | 11:21:38
    Bloggadress: http://riverspringer.blogspot.com
  • Sofia säger:

    Alla mina pass delas in i tre kategorier baserat på pulszoner. Lätt, moderat och hård. Om man pratar löpning så blir det i princip långpass (oftast 1:15- 2:00 h), snabbdistans (oftast 0:30-1:15 exkl. uppvärmning ) och intervaller/tempo (0:30-1:00, exklusive uppvärmning). I vissa extremfall kan jag använda mycket lätt och maxzonen men 98 % av all träning bedrivs i de tre mellersta zonerna.



    Moderat kanske inte är ett så talande ord men det står så i min träningsdagbok!

    2008-08-06 | 12:47:51
  • River säger:

    Ahaaaa okey (känner mig riktigt korkad just nu). Men jag trodde det handlade om Moderaterna inom politiken och att du var lite ironisk att dessa springer på ett visst sätt. Äh, jag skyller på lite sömn och att jag var uppe och tränade tiidigt imorse ;)

    2008-08-06 | 13:10:15
    Bloggadress: http://riverspringer.blogspot.com
  • Sofia säger:

    Haha! Nu blev det mycket roligare. Moderattempo, den ska jag suga på och hitta en förklaring till.

    2008-08-06 | 13:25:48
  • Enga säger:

    Jag måste nästan göra ett inlägg nu när det blev en så intressant diskussion. Moderattempo måste rimligen innebära i vilken fart man ingriar sina löften, dvs jättefort. Det var i alla fall inte jag som började diskussionen.

    2008-08-06 | 15:31:17

Kommentera inlägget här: