Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Upp och ner

Kategori: Allmänt

Torsdagens medeldistans började bra. Drog lite snett till tvåan men tappade kanske 15 s på det. Sen sprang jag offensivt och bra fram till 9:an då jag helt fick en blackout. Det började nog redan vid åttan då jag stämplade samtidigt som två andra (Båda män som uppenbarligen inte sprang D21) som jag sett de senaste två kontrollerna. De drog ut på stigen, jag körde rätt på. (Som jag hade bestämt sedan tidigare).Kom ner mot en mosse och blev osäker. Det skulle gå att passera mossen mitt på men det såg väldigt blött ut och jag började fundera på om jag borde sprungit runt. Helt irrationellt vände jag och sprang runt trots att det tydligt syndes på kartan att det gick att passera. Jag tappade närmare 1 minut. Blev sedan stressad och tappade 30 sekuner på nästa när jag slarvade ut från kontrollen.

Avslutningen gick i ett grönområde och jag tog det väldigt lungt och undvek misstag. Var kanske lite väl passiv eftersom det inte var så svårt som det såg ut. Grönområdet var ganska öppet. Totalt sett hade jag en bra känsla under loppet och var aktiv i min orientering.

På fredagen startade jag sent och fick många rapporter om att det var svårt. Bestämde mig därför för att ta det lungt. Till ettan hade vi 1,5 kilometer och jag kollade av sista säkra 2-300 meter innan kontrollen. Vi hade sedan en brant i en sluttning och jag stannade 2-3 höjdkurvor för högt. Tappade helt fokus och började scanna av området istället för att tänka. Det tog 3-4 minuter innan jag samlat mig och tagit kontrollen. Till 2:an kom sen den obligatoriska "bomma efter en bom bommen". Jag drog helt snett och tappade cirka 5 minuter. Sen var det roliga slut och det blev ett okoncentrerat distanspass.

Lördagen var medeldistans på ett stort berg och jag kände mig osäker på min orientering efter gårdagen och blev väldigt passiv i skogen. Jag gjorde inga stora misstag och var ganska nöjd när jag kom imål. I efterhand kan jag dock konstatera att det var allt för många små misstag och att jag varit på tok för passiv. Jag har en téndens att göra många små misstag och inte våga springa på.

Sammanfattningsvis var det väl ingen kanonhelg men känslan under torsdagens lopp var bra. (förutom misstagen vid 9:an då). Skall försöka att jobba med att var mer aktiv i min orientering och minimera småmisstagen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här: