Sofia Lundberg, GMOK

Min träningsvardag i uppförsbacke, i nerförsbacke och på platten

Jukola

Kategori: Allmänt

Jukola gick inte riktigt som vi hade hoppats men vi har idag en så hög kapacitet att vi ändå lyckades ta oss imål som 49:onde lag. Vi halkade efter på förstasträckan.  Mimmi tappade bort sig uppe på de detaljerade höjderna och växlade kring 200, cirka 10 minuter efter. Noemi gjorde åter igen att kanonlopp och gick jämt med täten. Jag gick alltså ut cirka 10 minuter efter täten på min sträcka på placering 57. Jag inledde lite nervöst och halkade ner en kurva för långt till ettan men tappade nog inte mer än 30 sekunder på det. Dessutom gick den upptrampade stigen där så jag kanske inte tappade något alls?

Sen jobbade jag på. Öppnade i ett ganska lugnt löptempo och plockade kontrollerna en efter en lungt och metodiskt. Var väldigt försiktig i de svåra områderna och lyckades hålla ihop orienteringen. Fick en liten mental svacka på väg mot sista svåra området när jag började tänka tankar som att det här går ju bra, och nu är det snart mål... Lyckades dock samla mig genom två extra kartstopp och det var härligt att stämpla vid sista och veta att jag i princip gått prickfritt. Jag plockade 10 placeringar och växlade 47:a.

Helen gjorde ett stabilt lopp men hade väl inte en av sina bästa dagar och vi slutade 49:a.

Godkänt? JA, men vi kan bättre!

Andralaget hade samma utveckling som första. Lisa bommade på första och Åsa och framförallt Lina plockade sedan mycket på sträcka 2 och 3. Bettan avslutade och sprang in laget  på 115:onde plats. Så nära den där "under100platsen" som jag trodde på.

Åter till mitt lopp. (Det är ju ändå min blogg. ) Jag är självklart mycket nöjd. Jag var 43:a på sträckan. Egentligen är det bara en sak som jag är lite missnöjd med. jag tycker att jag skall kunna springa lite fortare vis passering av TV-kontrollen i skogen och på upploppet. Jag tror att jag kanske ger upp lite i förhand när det kommer till löppassager. Jag får nog ta och klura lite på det där.


Bussen till  Åbo tog bara 60 minuter i år och bussfesten hann som inte riktigt komma igång innan vi var framme. Klockan vara bara 3 och 6 h i parken skulle väl ändå hinna bjuda på traditionsenlig fest? Efter att ha ätit ost med creps slog vi oss ner i parken. Det var otäckt varm och jag vet inte om det var värmen eller att vi är ett år äldre som drog ner tempot, men det blev som aldrig någon riktig fart på festen trots tappra försök med minttu. Festen nådde nog faktiskt sin topp i färjeterminalen. Efter det  kom bakslaget. Vi hade inte buffé förren 23.15. Lagom tills dess var det ganska avslaget. inte ens ett Tequilarace fick fart på tillställningen.

Så vitt jag vet inträffade inga sensationer och inga kommentarer som kan mäta sig med "ge mig 5 minuter".  Tror nog att värmen tog musten ur många. Nästa år får vi nog rycka upp oss, men då blir det också en mycket längre bussfest eftersom tävlingen går i Vasa.

Ledsen att jag inte har så mycket snaskigt att komma med. Det finns ju dock vissa personer som inte var med i år som hade kunnat bidra med lite snaskigheter. Ingen nämd ingen glömd men jag kan spontant komma på mer än en....

Kommentarer


Kommentera inlägget här: